Svar: Søvnrytme 3 måneder
31. august 2014
Alder:
3 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og svare på dine spørgsmål:)
Det lyder som om at det fungerer rigtig godt for jer, at far tager første del af natten og giver flaske her, og mor er på sidst på natten. Det er super flot at du malker ud og indtil videre har overskuddet til det :) Selvom jeres dreng ikke spiser store mængder og nogle gange kun indtager mellem 50-80 ml, så er det fortsat en god idé at han får flasken. Det er med til at sikre ham lidt ekstra og samtidig hjælpe til en rytme, hvor han naturligt drikker mælk sen aften - dette vil de fleste børn trives med i mange måneder fremover. Alternativet er at lade ham melde sig selv - nogle børn vil tage det længste søvnstræk mellem kl 21-01/02 og vil så spise lidt mere om natten, men I skal jo så op om natten, hvorimod, hvis han kan lære at spise og føle behov for mælk omkring kl 23-24, så har far mulighed for måske at holde sig vågen og give ham mælk, før far selv går i seng og dermed mulighed for lidt sammenhængende timer bagefter…
Når det er sagt, så vil de fleste børn i jeres drengs alder have behov for mælk hver 3-4 time, altså 6-8 gange i døgnet, så det vil være helt normalt hvis han søger efter mælk sen aften, midt nat og tidlig morgen :)
Jeres putterutine lyder rigtig fin og I må meget gerne fortsætte det I gør. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og han lærer stille og roligt at fornemme på jeres rutiner, at det er sovetid. Det vil hjælpe ham til på sigt at koble fra, finde ro og falde i søvn. Han er dog stadig så lille, at han ikke altid vil kunne falde i søvn uden brystet og hvis han har brug for brystet for at overgive sig - og altså ender med at falde i søvn med brystet i munden, så er det okay - han er jo stadig en meget lille dreng:) Han skal således ikke lægges vågen i seng, men skal puttes, når han er døsig og næsten sover.
Mange børn vil i en periode have tendens til at vågne op efter at have sovet 20-45 minutter. Det kan skyldes forskellige ting - hos jer skyldes det højst sandsynligt den fysiologiske ændring i søvnen, så han skifter søvnstadie og har svært ved dette og derfor vågner op i stedet for at komme videre i søvnen. Og her vil det være helt okay at tilbyde ham brystet en ekstra gang, for på den måde at få ham videre i søvnen. I skal ikke være bange for at det i denne alder er en "dårlig vane". Det kan også skyldes at han ikke spiser helt nok, fordi han som I har læst, kan have tendens til at slatspise lidt i denne alder - jeg synes dog ikke det lyder som tilfældet hos jer, for I er meget opmærksomme og det lyder som om at du har rigtig godt med mælk og han fint styrer sit behov for dette.
Det er helt rigtigt, at det er godt med de faste rutiner og det er også rigtig flot, hvis du allerede nu kan arbejde på et nogenlunde fast stå op tidspunkt om morgenen - det hjælper til en rytme resten af dagen. Jeg vil dog lige nævne, at for mange kommer det med fast stå op tidspunkt og morgenrytme først omkring 6 måneders alderen. Og ja - det er super med de 3 lure i løbet af dagen og at I nu forsøger at køre dette ind og det er helt naturligt, at I tydeligt kan mærke forskel på om han får 15 eller 13 timers søvn i døgnet. De dage, hvor han sover mest, vil han naturligt have mere overskud og være i bedre humør. Han kender dog ikke klokken og I er nødt til her at acceptere at dagene kan variere og så holde fast i det I allerede så fint gør.
I gør rigtig mange gode ting og det hjælper jer på sigt og på den måde arbejder tiden for jer. Når han i løbet af et par måneder bliver klar til skemad, så vil det også hjælpe til mere rytme og struktur hen over dagen.
Det vil være rigtig godt, hvis han kan sove mindst en lur dagligt, som varer mere end 1.5 time - præcis som han gør, nogle gange sover han måske 2.5-3 timer og det er super godt. Når han sover så lang en lur, så sikres det at han kommer igennem alle søvnens stadier og dermed får en rigtig god kvalitet ud af sin søvn. Det gør ikke noget, eller måske snarere - det er helt normalt, at han vil powernappe sidst på dagen og det må han gerne. Det er helt normalt at han måske kun sover 30 minutter her og det skader ham ikke. I beskriver jo en dreng, som vågner op, glad og smilende og bestemt ikke virker til at skulle sove mere lige der :)
Og det er helt normalt at han rytme stadig varierer, så nogle gange sover han længere lure og andre gange kortere lure. Det vil også være helt normalt, at han har brug for en ekstra lur eller måske er vågen i kortere tid, hvis han kun har sovet en kort lur. Hvis han sover en lang lur, vil hans vågenperiode efterfølgende også kunne være længere. Hvis du kan mærke, at han en dag har brug for den ekstra søvn og har svært ved at koble fra og få sovet, så må du meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham i søvn - det giver dig lidt ro midt på dagen og holder ham sovende. Og det kan være rigtig godt givet ud. Og det er helt okay, at han disse dage næsten ligger med brystet i munden hele tiden. Igen - fordi han er så lille en dreng som han er og naturligt søger den nærhed og tryghed, som brystet giver.
Metoden med at lirke brystet ud af munden og lære ham at sove uden, bruges ofte i 6 måneders alderen, hvor han skal lære at sove uden at få brystet midt nat. Han er lige nu sandsynligvis lidt for lille til at det kan lykkes for jer. Og det I har gjort har indtil videre virket rigtig godt, så I er godt på vej :) Det har været en hjælp for jer at putte ham på eget værelse - på den måde forstyrrer I ikke hinanden og han dufter ikke din mælk. Det er dog en rigtig god idé at du tager ham ind til dig om morgenen og ammer ham i din seng, så I fælles sover lidt videre der og så I vågner sammen, når dagen begynder. Det er en tryg og dejlig måde at starte dagen på for jer begge to:)
Skønt at mormor bor så tæt på og at I ses dagligt!
Så for at opsummere lidt på dine spørgsmål:
I gør det I lige nu kan gøre omkring hans rytme og det er super fint. I kan ikke gøre mere og netop i takt med at han begynder med skemad og også bliver ældre, så vil der kommer mere struktur på dagen. Så tiden arbejder for jer.
Det lyder helt alderssvarende og rigtig fint at han sover f.eks. 2 timer formiddag og 2 gange en time om eftermiddagen og nogle gange har brug for en ekstra powernap, som måske kun varer 20-30 minutter. Det er fint og ikke noget I på nogen måde skal bekymre jer over. De dage, hvor han virker træt, vil det være fint at du lægger dig med ham og ammer ham i søvn i dobbeltsengen, så hans middagslur også bliver en lidt længere lur.
Drømmeflaske eller amning sen aften kan forsøges - netop for at give ham en vane med at føle behov for mælk her og få skabt en rytme omkring det. Det kan være rigtig dejligt for jer fremover (læs fra 6 måneders alderen), hvis han kan få mælk f.eks. kl 20, 23.30, 05, fordi det sikrer jer en sammenhængende nattesøvn. Men som sagt, så virker det ikke altid - han drikker simpelthen ikke nok sen aften og vil trives bedre med så at få en større mængde mælk først på natten kl 01/02 og vil så sove sit længste søvnstræk i løbet af aftenen… Igen kan dette dog ændre sig med tiden og lige nu skal I gøre det, som I fornemmer vil fungere bedst for jer.
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske