Svar: Bruger lang tid på at falde i søvn om aftenen

20. juli 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor og Far

Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at graviditeten skrider planmæssigt frem.

Det er rigtig godt I skriver, for der er flere ting, som jeg gerne vil drøfte med jer, når jeg læser jeres brev :)

For det første, så er det at I sætter jer med ipad eller en bog ikke det samme som "stryge tøj metoden". Det giver ikke samme aktivitet, som det at stryge tøj gør, og der er derfor en risiko for at jeres dreng ikke forstår, at I har noget andet at lave. I stedet kan han blive lidt usikker på jer og på, hvad I egentlig laver. Han kan godt føle "hvorfor sidder I bare der?" og vil derfor ikke være tryg ved at sove, men vil i stedet ligge og holde øje med jer, vil kæmpe mod søvnen og holde sig vågen, fordi I opfører jer underligt, hvis I blot sidder og ikke rigtig snakker med ham…

Hvis I derimod stiller jer og stryger tøj, så kan han se, hvad det er I laver. I kan verbalt bede ham gøre det I gerne vil "læg dig ned skat" og berolige ham "jeg er lige her, jeg stryger tøj" - og det at han selv begynder at lægge sig i stedet for at I går hen og lægger ham ned er vigtigt. Når han selv lægger sig, så er sandsynligheden for at han bliver liggende større. Samtidig giver det at ordne tøj jer mulighed for at gå frem og tilbage. I kan sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket også er vigtigt - for det stiller ikke nogen krav til ham, om at han skal sove nu, og I går ikke fra ham, fordi I ikke vil ham, I henter blot lidt mere rent vasketøj, som skal lægges sammen eller stryges. I har derfor et formål med at gå, og han fornemmer, at I er kortvarigt væk, og at det passer, når I siger, at I går for at hente lidt tøj - I kommer tilbage med lidt tøj i hånden.

Det er altså noget helt andet end at sige "du skal lægge dig ned at sove, for du er træt" eller "godnat, nu skal du sove". Ingen kan sove på kommando, hverken børn eller voksne, og bare det at I siger til ham, at det er det han skal nu, kan gøre at han så ikke kan eller ikke vil… Det er ligesom, hvis I går tidligt i seng, fordi I ved at I har et vigtigt møde næste dag, så kan I også ligge og vende og dreje jer, sige til jer selv at "jeg skal sove nu, jeg skal sove" - men I kan ikke. Det virker ikke, ofte virker det næsten modsat:)

Derudover så er det helt rigtigt, at hans dagsrytme spiller ind, og at det er vigtigt, at I nu forsøger at holde en fast plan hele dagen igennem, hvilket betyder, at han skal op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Og det er rigtig fint, at han kommer op hver dag kl 07, ligesom det er rigtig fint, hvis han kan sove middagslur mellem 12-14 - altså 1.5-2 timer som nu. Det betyder at hans puttetidspunkt skal være ca kl 20, som I også forsøger.

MEN lige nu er I nødt til at putte ham senere. For det første fordi han lyder til at være en lille ugle. Det vil sige en dreng, der har mest energi om aftenen, det er hans bedste tid på dagen, det er her han er årvågen, tænker klart, leger godt osv. og derfor vil han naturligt ikke i seng om aftenen. Om morgenen vil han til gengæld være træt, og kan godt være svær at vække og kan måske også nogle gange virke lidt morgensur. Det hele går lidt langsomt om morgenen…

Når børn protesterer mod den sædvanlige klokken 20 putning, så er man for det første nødt til at se på, hvorvidt det tidspunkt egentligt er passende for barnet eller om noget andet passer bedre. I kan desværre ikke bare putte ham tidligere i seng og så regne med at han sover tidligere ... I er nødt til at se på hele dagens rytme og således ...

Annonce

... forsøge at skabe en rytme, som fungerer for både barn, forældre og den hverdag I skal have til at gå op i en højere enhed. Og hos jer ser dagsrytmen som sagt fin ud, og det er vigtigt, at I lige nu holder fast i at stå op kl 07 og sove til middag mellem 12-14. Super.

Men om aftenen er I nødt til at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn, fordi han er oprigtigt træt og parat. Og det betyder, at hvis han først plejer at sove kl 21.30, så skal I ikke putte ham før kl er 21.30. Stadig holde fast i at han kommer op kl 07, og at han ikke forlænger sin dagssøvn, hvilket han naturligt vil have behov for, fordi han pludselig over flere dage ikke får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket - men det er ikke dagssøvnen, der skal forlænges eller stå op tidspunktet der skal være senere. Det er hans nattesøvn, der skal forlænges om aftenen.

Og han skal lære et nyt ritual. For der er sket det hos jer, at imens I har arbejdet på at gøre ham tryg ved at sove, så har han fået et ritual, der varer en time. Han har lært, at når han er puttet i seng, så består hans ritual i at I læser, taler om dagen, sidder hos ham osv. og går frem og tilbage, han rejser sig, tumler rundt, kalder, I sætter jer igen, beder ham lægge sig ned osv. Og det hele tager rigtig lang tid - og han tror, at det er sådan, det skal foregå, når han skal sove. Derfor er han nødt til nu at lære, at putningen ikke varer mere end et kvarter, og derfor skal han lige nu puttes så sent, at han med sikkerhed vil falde i søvn inden for ca. 15 minutter.

Stadig skal han tidligt op, holdes igang om dagen, og han skal puttes til sin middagslur, sove godt halvanden times tid, komme op igen. Og ja - det kan være nødvendigt at vække ham senest kl 14… Og om aftenen så skal I så putte ham kl 21.30 flere aftener i træk og derefter kl 21.15, 21.00, 20.45, 20.30, 20.15 og tilsidst kl 20 - på den måde flyttes puttetidspunktet frem. Nogle aftener er I nødt til at bibeholde samme tidspunkt flere aftener i træ, før I kan flytte på puttetidspunktet igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt at gøre det på denne måde, fordi han skal få fornemmelsen af at når han bliver puttet, så får han godnathistorie og falder i søvn. Han skal have ind i sin krop, at det at at blive puttet er ikke noget der trækker ud i timer, det er ikke noget som betyder at han skal rejse sig i sin seng eller kalde på jer igen og igen. At blive puttet og lægge sig til at sove er noget naturligt og man sover, fordi man naturligt føler sig træt. Det skal være let at overgive sig til søvnen.

Og så er I nødt til at være tålmodige - at ændre på en sådan rytme tager tid. Det kan godt tage op til 5 uger, og det er vigtigt at der ikke sker nogle ændringer undervejs. At han f.eks. bliver syg eller måske bliver storebror…

Det at få en lille ny baby i huset vil han naturligt reagere på - ikke bare når den lille kommer men allerede nu. Han mærker jo at der er forandringer på vej. I begynder at stille lidt flere krav til ham omkring selvhjulpenhed. Mor løfter ham ikke længere på samme måde som før, han bliver ikke båret rundt, som han gjorde tidligere. Han mærker pladsen på skødet er mere trang, han mærker at noget er i gærde, uden at han kan forklares eller forstå, hvad det er. Dette kan naturligt gøre, at han søger mor lidt ekstra. At han lige nu har ekstra meget behov for at mærke mor, virker lidt mere klyngende osv. Og at han derfor viser ekstra behov for jer begge - og især når han skal sove.

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte