Svar: Vil ikke sove om aftenen

22. november 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :) Det lyder hårdt med en lille pige, der ikke rigtigt kan finde ud af at overgive sig til søvnen og jeg kan godt forstå du synes det er svært, især, fordi du lige nu er alene om det hele ...

Måske skulle du tage konsekvensen af dette og lade hende falde i søvn ved siden af dig i din seng? Det vigtigste er at hun falder i søvn trygt og roligt og forbinder det at sove med noget dejligt og rart - og lige nu lyder det som om at hun har rigtig meget brug for din nærhed og fysiske kontakt og ingen af jer har noget ud af at kæmpe om aftenen, for at hun skal sove. jeg tænker derfor at du måske, ved at lægge dig med hende, amme hende i din seng og lade hende falde i søvn der, får lang mere rolige aftener for både dig og hende ...

Det er vigtigt at hun får brystet inden hun skal sove om aftenen, men det er samtidig også vigtigt at hun ikke længere falder i søvn med brystet i munden, for det kan også være en årsag til at hun har svært ved at sove, hvis hun på den måde er afhængig af brystet .. Derfor er det vigtigt at du, når du ammer hende, prøver at få hende til at slippe brystet lige der, hvor hun er godt fyldt med mælk, smiler til dig, triller om på siden og så falder i søvn. Det er vigtigt at hun lærer at sove, uden at have brystet i munden, men hun skal være "næsten sovende" og hele tiden tryg.

Om dagen vil det på samme måde være rigtig godt at du nu lærer hende at sove om formiddagen uden brystet og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand eller evt. lidt sødmælk af kop max ½ dl.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ...

Annonce

... ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - hvis hun først sover middagslur kl 15 som nu, så tilbydes eftermiddagsmåltidet før middagsluren.

Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet mere og mere den samme mad som du spiser, gerne risretter med sovs nu. Suppleres igen med mad i hånden, som hun kan gumle på selv, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt. Hvis du har ammet hende i din seng og ladet hende falde i søvn der, så kan du efter denne amning flytte hende over i egen seng og se om hun kan sove der indtil næste morgen tidlig, hvor du så kan tage hende over og amme hende hos dig igen. Du kan også vælge at lade hende sove på fars plads i sengen lige nu, netop fordi I jo er alene hjemme og der er plads i sengen til det - og hun virker til at have brug for at ligge tæt - hvilket ikke er det samme som brug for brystet i løbet af natten ..:)

Sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig.

Jeg tænker at der udviklingsmæssigt sker så meget med din datter lige nu, at hun har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og rigtig gerne vil følge med i det hele og følge med i hvad der sker omkring hende. Og når hun mærker skiftet fra din favn og ned i sengen, så protesterer hun naturligt - for hun vil ikke sove, hun vil opleve. Og netop ved at holde hende hos dig, så giver du hende følelsen af at det er okay at skulle sove, det er trygt og dejligt, fordi hun er tæt på dig og på den måde kan du netop holde hende sovende og dermed lære hende at føle behov for at sove, når hun puttes ...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder