Svar: Hvordan kommer vi fra 3 til 2 lure?

22. oktober 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Betzy

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din dreng stortrives og han sover rigtig godt og fint, når han sover. Samlet lyder det som om at han får den søvn han har behov for og min holdning er, at man som udgangspunkt ikke skal ændre på noget der fungerer.

Derfor synes jeg du skal lade din dreng sove som han gør. Han må gerne sove en lang formiddagslur, det er rigtig godt at han får mindst en lang lur dagligt, hvor han kommer igennem alle søvnens stadier. Det gør at han udskiller væksthormon, får bearbejdet og lagret alle oplevelser, hans immunforsvar styrkes, han får energi til at møde verden, udvikle sig osv. Og det er vigtigt.

Det er korrekt, at hvis han sov en kort formiddagslur og en længere middagslur, så ville han sandsynligvis kunne springe sin 3. lur over. Men den 3. lur påvirker ikke hans nattesøvn - han er let at få til at sove om aftenen og han sover ...

Annonce

... godt om natten, så lige nu synes jeg det er vigtigt at holde fast i dette og give ham de tre afbræk, som han tydeligt har brug for i løbet af dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da han vågner tidligt og starter dagen tidligt, så vil han naturligt også sove sine lur tidligt dagen igennem og det i sig selv gør også at han ofte vil have brug for 3 lure. Det er helt okay. Det kan ændre sig i takt med at han bliver ældre. Hans søvn ændrer sammensætning, hans vågenperioder bliver længere i løbet af dagen, hans aktivitetsniveau stiger, han begynder at kravle, bevæge sig rundt i verden, spiser mere og mere rigtig mad osv. Og det hele påvirker hans rytme og dermed også hans søvn. Så tingene vil højst sandsynligt ændre sig hen af vejen, men lige nu skal I lade ham sove som han gør, fordi han trives med det og så må I se hvad dagene bringer.

Rigtig meget held og lykke og håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor