Svar: Vågner (stadig) hver anden time - hjælp til længere søvnstræk om natten

4. juni 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Fie

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

For at starte hvor du slutter, så spørger du "er det rimeligt, at han skal græde/SKRIGE i 1 ½ time i mine arme af to omgange, før han får mælk?" og nej det er bestemt ikke rimeligt! Din dreng skal naturligt have bryst/mælk når han viser behov for det og skal ikke græde ulykkeligt. Det er et helt naturligt behov og det er vigtigt at du sikrer dette behov.

På sigt skal han naturligvis kunne indtage så meget mælk og skemad at han vil kunne sove ca. 5 timer uden at få mælk, men mange børn er 6 måneder inden man kan begynde at arbejde på dette. Det er en forudsætning at barnet får både mad og mælk nok hele dagen igennem, hvis mælken skal undværes midt nat.

Du fortæller at du har masser af mælk og at du ofte kan nøjes med at amme fra et bryst af gangen, det er rigtig fint. Du må tro på at hvis du tilbyder brystet, så tager din dreng det han har behov for. Nogle gange kan det dog være en idé at du ammer ham, skifter ham og så prøver at lægge ham til igen, fordi han efter skiftning nogle gange godt kan spise lidt mere og på den måde kan du få lidt ekstra i ham.

Det vil være en rigtig god idé at du nu forsøger at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og får mælk inden han skal sove næste lur. Det vil naturligt blive lettere at holde en sådan rytme, jo flere skemåltider han får og på den måde arbejder tiden også for jer. Men du må gene forsøge dette allerede nu. Ved at give skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove, så sikrer du god plads i maven til begge dele. Det er her også vigtigt at du ikke giver så store mængder skemad, at han ikke har plads i maven til mælken. Det er således bedre at give ham ½-¾ dl. skemad og han så drikker mælk ved brystet end at du giver ham 1-1 ½ dl skemad og han så afviser brystet eller ikke drikker mælk nok, når du lægger ham til.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes med det samme han vågner og viser behov, han må ikke blive ked af det, men skal have sin mælk og også beroliges ved brystet og hjælpes til at sove videre. Ammes derudover også, når han begynder at vise tegn til at starte dagen.

7.30: Tilbydes ½ dl grød, evt. med lidt frugtmos, sammen med storesøster og lidt vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl 9-9.30

Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos eller tilbydes grøntsagsmos. Du må gerne variere lidt fra dag til dag. Vand af kop.

Ammes, skiftes og ammes og puttes til middagslur ca kl 12-12.30.

Eftermiddag 15: Ammes, skiftes, ammes og puttes i barnevogn og storesøster hentes og han tager der sin 3. lur

Ammes evt. når han vågner af denne lur ...

Aften 18: Grøntsagsmos og spiser sammen med I andre. Vand af kop.

Bad, massage og sang. Det er godt, hvis badet kan ligge 1-1 ½ time før han puttes. Det kan være en god idé at amme ham før han bades og igen efter badet, hvorefter han puttes ca kl 20, nogle gange 20.30, hvilket er helt naturligt, når ha sover 3 lure dagligt :)

Sen aften 23-24: Ammes, forsøg evt at amme ham fra begge bryster. Hvis han i en periode trives med at blive ammet af to omgange aften, både kl 22 og kl 24, så er det også helt ...

Annonce

... okay.

Midt nat 03. Evt. amning. Som nævnt er de fleste børn 6 måneder, før de kan begynde at sove uden mælk midt nat ...

Du spørger hvad du helt konkret kan gøre for at få ham til at sove længere stræk om natten og for det første er det vigtigt at du sikrer at han får både mælk og mad nok på øvrige tidspunkter. Det betyder også at du skal passe på at han ikke "slatspiser" og "slatsover" hele dagen igennem, men at han har vågne og aktive perioder og så får mælk når det er ved at være sovetid. Mælk skal naturligt indgå som del af hans putteritual og han skal naturligt have mælk nok.

Samtidig er det også rigtig fint at du nu forsøger at lære ham at falde i søvn uden at have brystet i munden. Han skal ammes, men lige nå at registrere hvor han ligger og at han ikke har brystet i munden. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Evt. forsøge at putte ham med en sut og en sutteklud der dufter lidt af dig. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser, så han lulles i søvn og lærer at sove med dine kærtegn og nærhed, men uden brystet i munden.

Nogle gange kan det faktisk også være en idé at lade far tage over om natten, hvis du er sikker på at han ikke er sulten og ikke behøver mælk. Far dufter ikke af mælk og når du er der, så kan han dufte din mælk og derfor godt tro at han skal die, men rent faktisk vil han kunne sove med nærheden, hvis du ikke er der - og far kan give ligeså meget tryghed og nærhed som mor. Så I kunne måske også forsøge at lade far tage over, når du har ammet sen aften og så se om han ikke med fars hjælp måske vil kunne sove 4 timer uden at få mælk ...

Jeg har efterhånden fået mange breve fra dig og det er mit indtryk at I er nogle meget søde og nærværende, omsorgsfulde forældre. Derfor er jeg også ret sikker på at du og far godt vil kunne fornemme om jeres dreng reelt har brug for mælken om natten eller om fars nærhed vil være ligeså god. Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at det ikke er en "kamp", men at I prøver at vurdere, hvad der er et reelt behov her og forsøger at adskille tingene. Han skal naturligvis have sin mælk og sit behov for væske dækket, men skal også hjælpes til at sove mere end 2 timer om natten. Så hvis i lader far tage over om natten, så skal det stadig være på en nærværende og omsorgsfuld måde og ikke hvor jeres dreng græder fuldstændig ulykkeligt.

I skal naturligvis også overveje om han kan have ondt i ørerne eller andet som gør at han har svært ved at sove sammenhængende og derfor vågner, græder, nogle gange skriger ... Han kan have mellemørebetændelse, han kan faktisk også have blærebetændelse ...

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder