Svar: Putning og søvnmønster
9. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål:)
Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så præcist som muligt og forsøge at ramme den rækkefølge de kommer, selvom jeg også kommer til at springe lidt i det ...
Grunden til at du oplever at hans rytme ændre sig, at han har svært ved at overgive sig til søvnen, sover uroligt og generelt virker til at drømme mere, handler alt sammen og hans alder og udvikling og at der samtidig også sker en fysiologisk ændring i hans søvn.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig. Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
I 3-4 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Der kommer altså lige nu lidt flere stadier i din drengs søvn og skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 45 eller 60 minutters intervaller. Sådan oplever mange forældre det. Det betyder at barnet ofte ca en gang i timen vågner op og har svært ved at komme videre i søvnen ...
Samtidig er han også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder ham på skødet osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.
Du skriver at du savner rytme og det er en god idé at arbejde på at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, vil puttetidspunktet om aftenen flytte sig. Det lyder som om at I rent faktisk har denne rytme hos jer og det lyder også som om at putningen generelt fungerer godt og det er super. Så prøv at holde fast i det mere end at du tænker så meget på hvor lang tid han sover og lad ham sove lidt fleksibelt.
Der er børn, der stadig i jeres drengs alder, har en velfungerende moro-refleks. Det er hans faldrefleks og den går igang, lige der hvor han er ved at falde i søvn. Det kender I også fra jer selv, I lægger jer til at sove og pludselig giver kroppen et kæmpe spjæt, som om I falder. Når det sker for jer, så registrerer I det men falder hurtigt tilbage/videre i søvnen, når det sker for små børn så flagrer hele kroppen og de bliver urolige, kede af det og har svært ved at sove videre (selvom de tydeligt har behov).
Det hjælper ofte her at svøbe barnet, så barnets bevægelser ikke bliver så voldsomme. Et svøb kan ligesom hjælpe barnet med rent fysisk at holde sammen på sig selv og dermed bevare roen og komme videre i søvnen. Fr så fysisk stor en dreng kan et svøb hurtigt blive for lille, i stedet kan han måske have glæde af at blive puttet i en sovepose, en voksi-pose, duni-duo, slee-bee, drømme pose osv. hvad de nu hedder alle sammen. Priser og kvalitet varierer meget ...
Det at blive puttet i en sovepose, vil måske kunne give ham større fysisk ro og hjælpe ham til at lukke af for verden og dermed bedre kunne sove. Lidt ligesom liften gør nu, men han skal jo ud af sin lift og lære at sove i sin seng. Og ja , det vil her være en rigtig god idé at du starter med at stille liften i sengen, så han falder i søvn i liften men lærer omgivelserne at kende. Derefter fjernes liftens kaleche (og hans elskede giraffer) og han lærer at sove åben og tilsidst puttes han så direkte i sengen.
Det kan være en rigtig god idé at du forsøger at være i nærheden af ham, når du erfaringsmæssigt ved at han plejer at vågne - stil dig i nærheden, berolige ham med dine hænder eller vug barnevognen lidt så han lulles videre i søvnen og ikke når at vågne helt op ... Det gør ikke noget at du triller vognen lidt, men ellers så prøv om du med dine hænder og nærhed kan få ham videre i søvnen. Og nogle gange må han også op på din arm, beroliges og derefter puttes igen, det lyder som om at du gør det rigtig fint og gør det godt! :)
Tiden arbejder for jer og rytmen for dagen vil ændre sig naturligt i takt med at han bliver ældre. Både fordi hans søvn og søvnens sammensætning ændrer sig, men også fordi han stille og roligt kommer igang med skemad og en mere fast rytme for dagen, hvilket naturligt også vil påvirke hans søvn positivt :) Frem mod 6 måneders alderen vil du sandsynligvis opleve at der bliver lidt mere rytme og dagene kommer til at ligne hinanden lidt mere end de gør lige nu :)
Jeres putteritual lyder rigtig fint med vask, nattøj, leg, sang, mælk, musik - det er vigtigt at lade mælk indgå som en del af hans putteritual :) og det er også vigtigt at I er fleksible omkring puttetidspunkt om aftenen. Det vil naturligt variere efter om han har sovet sin 3 lur kl 17 eller 18. 30 og den variation er nødt til at være der. Hvis I gerne vil gøre noget aktivt for at arbejde mod en mere fast rytme, så vil det være bedre at starte med et fast stå op tidspunkt om morgenen, så dagen starter til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. For jo mere præcist dagen starter, jo større sandsynlighed er der også for at hans rytme i løbet af dagen passer sig ind i forhold til dette ...
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske