Svar: Friamning og søvn

26. februar 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pernille

Det vil være en rigtig god idé at få skruet lidt ned for amningerne nu. Det vil give din datter bedre plads til rigtig mad i maven og det er netop vigtigt at hun får både mad og mælk nok dagen igennem, hvis hun skal kunne undvære det midt nat.

Det vil være rigtig fint hvis du kunne amme hende 4 gange i døgnet. Disse fire amninger ligger hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at det er amningerne formiddag og eftermiddag og midt nat der skal væk. Om dagen erstattes af mellemmåltider, om natten skal hun nu stille og roligt lære at sove uden - netop i takt med at behovet for mad og væske dækkes godt nok om dagen.

En dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Skal som udgangspunkt ikke ammes om eftermiddagen mere med en overgang kan det være fint at gøre det, fordi du derved sikrer at hun så har fået mælk/væske nok og derfor ikke behøver søge det midt nat.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, prøv f.eks. med forskellige risretter, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-01: Ammes x 1

Det kan være en fordel at vente med at gå i seng til din datter har fået sit sene aftenmåltid, fordi du så får hende fyldt godt op og derefter kan sikre dig en mere sammenhængende lur. Men hvis du har brug for at gå tidligt i seng, så er det naturligvis også okay, så må du amme din datter når hun vågner. Det kan så varierer mellem kl 23-01 og det er okay. Du lægger hende til når hun viser behov og skal så her amme hende rigtig godt, gerne fra begge bryster, så hun er fyldt ekstra godt op. Alternativt skal far forsøge at give hende en flaske sen aften ...

Annonce

... ...

Og derefter skal I så arbejde på at hun sover til kl 04/06 - igen afhængigt af hvornår hun har fået sit "drømmemåltid". Dette tidspunkt vil naturligt variere hvis tidspunktet for drømmemåltidet varierer :)

Hun skal ikke græde i ½ time eller mere om natten. Det er synd. Hvis hun vågner og ikke kan falde til ro uden brystet, så giv hende bryst, men prøv stille og roligt derefter at trække brystet til dig. Du skal altså lade hende die, finde roen, slappe af og så forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay. Du skal bare blive ved igen og igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du gør dette, så skal du berolige og betrygge hende og forsøge at indføre nye ritualer. Du kan holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og det er derfor ikke et spørgsmål om at fjerne brystet og lade hende græde. Det er ikke et spørgsmål om at tage "en kold tyrker" men om at skabe et nyt trygt ritual og samtidig så sikre hendes behov for mad og mælk om dagen og om aftenen.

Om hun får sit drømmemåltid kl 23 eller 01 og om hun får sin morgenamning kl 04 eller kl 05 - er jo ligegyldigt, hvis hun derimellem iøvrigt sover godt og hun trives. Hun kender jo ikke klokken og hun har naturligt brug for de to amninger. Hvis du kunne vente med at gå i seng til kl 23.30 og amme hende rigtig godt inden der, så ville du naturligt godt kunne arbejde på en rytme, hvor hun fik mælk mere eller mindre i søvne, hvis ikke hun vågnede af sig selv og derefter sov videre. Men da du selv går tidligt i seng, så er du nødt til at lade hende flekse sit behov og det er helt okay. Det skal der være plads til. Alternativet er som sagt at far forsøger med en flaske når han går i seng, så du kan sove flere sammenhængende timer.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor