Svar: Putning og mere sammenhængende søvn

3. august 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

De fleste børn vil, når de er 10-12 måneder gamle trives med to amninger eller to flasker i døgnet. Disse vil ofte ligge aften og sen aften (20 og 24) eller aften og meget tidligt morgen (f.eks. kl. 20 og kl. 03/04). At sove igennem i denne alder er altså at sove uden mælk fra midnat og til næste morgen tidlig, eller at sove det lange stræk fra kl. 20 og til en gang i løbet af natten, der blive ammet igen og derefter så sove og stå op og få morgengrød.

Det kunne hos jer godt lyde som om at det ville være bedst med en rytme, hvor jeres dreng ammes inden han skal sove og så igen omkring midnat. Du er naturligvis velkommen til at amme ham i løbet af natten - men det bør i givet fald ikke være hen mod morgenstunden, da det lyder som om at amning her vil tage appetitten væk så han ikke spiser morgenmad ...

Han har derudover brug for flere små måltider og det er rigtig godt at du kan mærke en fremgang i forhold til madindtag og også lyst til at spise selv :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop. Også gerne frugtmos (jerntilskud).

Formiddagslur ca. 9.30-10

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne laks osv. som I giver nu. Suppleres med kogte pastaskruer, kartoffelbåde, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle eller lignende og må her også meget gerne suppleres med lidt grøntsagsmos - det må gerne være en mos fra glas, svarende til børn på 10 måneder. Vand af kop.

Tilbydes lidt frugt og evt. lidt mælk af en kop og puttes til middagslur kl. 13.30 som nu

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med banan, revne æbler, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop

Aften 18.30: Familiemad - ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være moset mad og mad i stykker og udgangspunktet er den mad I andre spiser. Helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, fiskefilet, laks, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller osv. I kan give frikadellen i stykker og give kartofler moset med sovs. I lader ham selv spise stykkerne og hjælper ham med kartofler og sovs. Vand eller sødmælk af kop.

Suppleres med en godnatgrød - havregrød eller flerkornsgrød, som en del af putteritualet.

Ammes og puttes til natten kl. 20

Sen aften 24: Ammes rigtig godt fra begge bryster eller ammes, når han melder sig i løbet af natten.

Det er stadig vigtigt at han får små hyppige måltider og det gør ikke spor, hvis han kun spiser ½ dl. og et par hapsere. Det er vigtigt at han får lidt hele dagen igennem.

Det er rigtigt at han på sigt skal lære at sove uden at få brystet - men lige nu lyder det vigtigt at fokusere på at få skåret amningerne yderligere ned og få lidt mere mad sat i stedet. Så du må stadig gerne amme ham i søvn om aftenen og så kan du tage den hurdle senere - hvis det viser sig nødvendigt.

Hvis du gerne vil stoppe med at amme nu, så kan du overveje om I vil introducere en flaske. Det har den fordel, at far kan tage over og du kan få lidt mere ro. Samtidig kan flasken gives i sengen, hvor han forventes at skulle sove og han skal således ikke flyttes undervejs i sit putteritual, men lærer at sove der, hvor han falder i søvn ...

Man kan dog sige, at han med den alder han har, umiddelbart ikke behøver flasken og man skal overveje om den skal introduceres for den skal jo fra ham igen i løbet af de næste par måneder. Men for nogle er det en god løsning, så I kan overveje om det vil hjælpe jer.

Alternativet vil være at han får ...

Annonce

... mælk af en kop. Han kan naturligvis få sødmælk, men det anbefales at han enten bliver ammet eller får mme til han er 12 måneder gammel.

Han har brug for ca 500ml mælk dagligt og her tæller de to amninger med, en portion tykmælk eller lignende, mælk i grøden, sødmælk af kop, lidt sovs osv. Alt tæller med.

Det er en god erfaring I har fået med jer, omkring søvn, da I var på sommerlejr. For jeres dreng sov godt - måske netop fordi der var uro, musik og gøende hunde. Nogle børn sover bedst, hvis der er mørkt og fuldstændig stille, men rigtig mange børn sover bedst, hvis der er lidt uro, fordi det gør dem trygge og de kan fornemme, at de ikke er alene. Så måske har jeres dreng brug for at kunne høre jer, brug for at der ikke er alt for stille når han skal sove. Det kan i hvert fald være en overvejelse værd, hvis I har det med at liste rundt, fordi I er bange for at vække ham ... :)

Han har en alder lige nu, hvor han naturligt sover mere uroligt. Han har både en stor motorisk uro, men også en mental uro - han drømmer rigtig meget i øjeblikket. Derfor vil han naturligt have opvågninger om natten, hvor han har brug for hjælp til at skifte stilling, blive viklet ud af sit sengetøj, hvor han småklynker i søvne osv. Det er helt normalt. Det der er vigtigt er, at I ikke får indført en masse nye ritualer og vaner, som er svære at komme fra igen. Det er f.eks. vigtigt at I ikke tager ham op og går rundt med ham, - men at I i stedet tager ham over til jer og forsøger at få ham videre i søvnen - allerhelst forsøger at berolige ham, der hvor han allerede ligger. Så han hjælpes til at sove videre, hvor han er.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I må naturligvis godt prøve om det hjælper ham at sove på eget værelse. Jeres putteritual skal være som det plejer at være, og han skal sove i samme seng som han plejer. Alt omkring ham skal være genkendeligt og trygt - men sengen er bare flyttet til værelset :) Lad så døren til hans værelse stå åben, så han kan høre jer, høre fjernsynet osv. så han mærker og fornemmer at I er der :)

Jeg er ikke tilhænger af at børn græder sig i søvn og hvem siger at de ikke tager skade? Når børn klynger sig, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre mor eller far i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil bestemme og have deres vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.

Det er rigtigt, at det virker at putte sit barn, sige godnat og så gå fra barnet og lade det græde sig i søvn. Det virker, for barnet stopper til sidst med at græde og falder i søvn. Men barnet stopper ikke med at fordi det føler sig tryg og fordi det har lært at det roligt kan sove. Det stopper fordi det ikke bliver hørt, fordi det ikke nytter noget, barnet får ingen reaktion.

Jeres dreng er så lille, at han slet ikke ved, at mor og far er inde i stuen. Han er så lille, at han slet ikke kan forholde sig til at I er på den anden side af væggen og når I går, så føler han sig forladt og alene. De fleste børn er omkring 16 måneder, før de begynder at få lidt bevidsthed om at vi ikke er forsvundet, selvom vi er ude af syne. Indtil da har de ingen fornemmelse af hvor vi er og kan heller ikke forholde sig til tid. Han aner ikke om I kommer tilbage om 3 minutter eller om 3 timer. Det er derfor man skal være hos sit barn, vise at man er der, berolige og betrygge, når barnet har brug for det :)

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor