Svar: Sut, søvn og kost

2. juni 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kaya

Børn er forskellige og det er søskende også, og derfor kan man ikke regne med at det naturligt bliver lettere anden gang - man får her helt andre udfordringer og sådan er det :o)

Det er helt naturligt at din dreng i en alder af 3 måneder stadig viser et stort behov for tryghed, at han helst vil være i din favn, at han tydeligt falder bedre til ro der, end når du lægger ham fra dig. Det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre, men det er naturligvis uholdbart i længden, hvis han kun kan sove i din favn, da du jo også har andre ting du skal i løbet af en dag. Derfor har du ret i, at det vil være fornuftigt at lære ham at sove for sig selv, altså hjælpe ham med at få en god rytme, som kan fungere for jer alle på sigt.

Det er rigtig fint og også vigtigt at han får sin mælk inden han skal sove. Det sker tit at børn i denne alder er så nysgerrige på verden, at de har svært ved helt at koncentrere sig om brystet, når de spiser. De lader sig let forstyrre, slipper, tager lidt fat, slipper igen og gider så ikke rigtigt mere. Samtidig har de også tendens til at powernappe mere end sove længere lure - det er som om at de har svært ved at give slip på verden, de vil ligesom følge med i det hele. Derfor kommer man let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt dagen igennem og den rytme skal du forsøge at bryde.

Det er fint at du er begyndt at bruge sut, den skal bruges som en del af putteritualet. Det vil være hensigtsmæssigt at han ammes eller får flaske og når han så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte ham. Hvor du normalt ville sidde med ham i din favn, skal du istedet svøbe ham. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.

Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Det er naturligt at han protesterer, når han pludselig mærker at være et andet sted end hvor han faldt i søvn. Derfor er det vigtigt at du putter ham på det tidspunkt, hvor han er lige ved at falde i søvn, men stadig lige registrerer at han bliver puttet og hvor han ligger.

Du skal arbejde på en rytme med 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Imellem disse lure skal han aktiveres, pludres med, leges med, han skal bruge sig selv både fysisk og mentalt og det vil være rigtig godt, at du i en periode starter med at amme ham, når han vågner fra en lur, skifter ham, leger osv. og inden han så skal sove igen, så tilbyder du modsatte bryst. På den måde får du fyldt ham lidt ekstra op, du får stimuleret til ekstra mælk fordi du ammer fra begge sider imellem hans lur og du er sikker på at han ikke vågner, fordi han er tørstig eller sulten.

Hvis du skønner at han har brug for flaske, så kan du også vælge at give ham flasken en af gangene - altså enten flaske eller amning, når han vågner af lur og så gøre modsat inden han skal sove igen. Du skal dog være ...

Annonce

... opmærksom på at jo mere flaske du giver jo mindre mælk producerer du.

Det er vigtigt, når du ammer, at du sørger for at han spiser effektivt og længe ved et bryst. Det er vigtigt for at få den lidt federe mælk ud, det giver mere ro i maven og gør, at han får 'elastikker' på arme og ben. Hvis han spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden, så kan man risikere at han får lidt for meget af den mere vandholdige mælk. Derfor skal du hjælpe ham med at spise effektivt og godt ved et bryst og først når han er færdig der, skiftes han osv. og tilbydes det modsatte. Næste gang du så ammer, så lægger du ham til der,hvor han tog toppen sidst, lader ham spise i bund, skifter ham og tilbyder modsatte side.

Det kan nogle gange være en fordel at svøbe ham inden han får en tår mælk som en del af putteritualet. Og når han så er færdig med at amme, så giver du ham sutten - evt. sammen med en sutteklud / en klud trukket igennem ringen på sutten - og så putter du ham.

Så for at gentage: Start derfor med at amme ham, sørg for at holde ham igang ved brystet, så han spiser effektivt, synker osv. Skift ham, så han atter vågner op til dåd, svøb ham og tilbyd ham så enten modsatte bryst eller ekstra mad på flaske. Herefter får han så sin sut og sutteklud.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut (hvis han vil have den). Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, hvis han ligger i barnevognen, så tril vognen lidt frem og tilbage og lul ham til ro, få ham til at overgive sig til søvnen på denne måde.

Jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med din mælk, men tænker at du skal prøve at have lidt mere fokus på at få ham til at spise længe og effektivt, 'tømme' et bryst inden han tilbydes modsatte side og så må du naturligvis gerne supplere med en flaske, hvis du mener der er behov for det.

Jeg synes det lyder fornuftigt at forsøge med en sut som en del af putteritualet - og hvad er det for noget med at han ikke må have sut i vuggestuen? Jeg kender da masser af børn, som bruger sut i vuggestue - især får de den jo netop, når de skal sove ...

Med hensyn til start på skemad, så afhænger det helt af hvordan han virker til den tid. Mange faktorer spiller her ind og umiddelbart lyder det som om at du i første omgang skal arbejde på rytme omkring amning, søvn, evt. flaske og ikke skal spekulere i skemad - det tager vi når det bliver aktuelt.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.