Svar: Dreng på 4 mdr. med søvnproblemer
24. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Det kan umiddelbart være begge dele.
Søvnforstyrrelser kommer jo ofte i forbindelse med sygdom, og hvis barnet efter at have sovet godt, pludselig begynder at ændre på dette, må man altid lige overveje om det kunne skyldes en infektion.
Samtidig så passer din drengs alder og det at han ivrigt følger jer med øjnene, når I spiser, også på at han måske har behov for lidt mere mad. At banret pludselig begynder at vågne efter at have sovet kortvarrigt er også et at signalerne på, at man kan begynde med lidt skemad.
Jeg synes derfor ikke at der er noget forgjort i at du forsøger med lidt ris eller majsgrød og ser hvad han siger til det. Du kan starte med et måltid om dagen og hvis det går godt, så kan du efter nogle dage øge ham til to måltider skemad dagligt.
Det er vigtigt at han ikke er alt for sulten, når du forsøger, så han er utålmodig og derfor foretrækker brystet med det samme. Det kan derfor være en god idé at amme ham som du plejer, vente en ½-1 time (eller hvornår han virker oplagt) og så forsøge med lidt grød og også afslutte grødmåltidet med en ammetår.
Fortsat held og lykke og god bedring.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske