Svar: Laver afføring for tit?

16. juli 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maj

Det lyder helt relevant at se på jeres dreng sammensætning af kost. Det er fortsat vigtigt at han spiser varieret og sundt og maden skal være i en konsistens, som hans tarme bedst muligt kan nedbryde.

Det er vigtigt at I giver ham mad fra alle fødegrupper og når I giver ham brød og gryn, så er det en god idé fortsat at vælge at give ham f.eks. havregrød og vælge brød uden hele kerner.

Det er vigtigt at få brød med et højt indhold af kostfibre, da brød med mange fibre ligger godt i maven og holder maven godt igang. Men for at få virkning af kernerne og deres indhold af fibre, skal man kunne tygge kernerne godt. Derfor vil de fleste mindre børn ikke have glæde af at få for mange hele kerner og derudover kan det give dem tynd mave og tit vil man også kunne se at kernerne komme hele ud igen.

Prøv derfor at vælge brød til ham, som har et højt indhold af fibre men ingen hele kerner. Bag også gerne boller til ham, f.eks. havregrynsboller. De er gode til hele familien:

Opskrift på havregrynsboller:

150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.

50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.

Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.

De kan fryses og ...

Annonce

... varmes i ovnen til senere brug, hvis I ikke spiser dem alle på en gang ...

På samme måde er det vigtigt at du fortsat koger grøntsager til din dreng og også giver ham både pasta og ris. Hold også igen med frugten som du selv nævner kan være et problem. Det ses ofte at børn som har problemer med tynd mave, får alt for meget frugt.

Giv ham en portion tykmælk eller A38 dagligt med lidt frugtmos på, som topping eller lignende surmælksprodukt. Det er med til at holde balancen i maven i orden. Du kan også en gang imellem give ham lidt drikke yoghurt eller lignende, men se dig godt for, mange af dem har et meget højt indhold af sukker. Husk at hans mælkeindtag samlet max skal være ca 500ml dagligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal være opmærksomme på om Sebastian har haft problemer med forstoppelse for nylig? Hvis han har det, så kan problemet også være at der fortsat sidder noget afføring i tarmen, ved siden af dette kommer så den tynde og vandige afføring. Det kan virke som diarré. Jeg kan ikke se om det hos jer er diarré der er tale om, altså som om at det løber lidt hele tiden. Hvis det er det, så vil det være relevant at tale med lægen om hvorvidt Sebastians kan have 'obstipationsdiarré' og evt. har behov for et klyx eller andet afføringsmiddel.

Men er det mere almindelig, dog lidt tynd afføring, som 'bare' kommer hyppigt, så lyder det som om at I skal overveje lidt kostændring.

Håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder