Svar: Sjattisser om dagen og tisser igen om natten

19. juni 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Elias mor

Det er rigtig godt at I har fået tjekket din drengs urin for sukker og leukocytter, - det er oplagt at medtænke både i forhold til mistanke om blærebetændelse eller sukkersyge. Det er også fint at I medtænker det faktum at han er blevet storebror og derfor måske tisser, for at få opmærksomhed. Umiddelbart tror jeg dog ikke på at en dreng på 4 år bevidst vil tisse i bukserne 5-10 gange dagligt - det kan da ikke være rart for ham og når han har været renlig, så ville han jo nok helst være foruden ... et eller andet sted synes jeg derfor det er lidt synd for ham, hvis man har en holdning om at "han bare skal tage sig sammen ... " eller lignende :o)

Det sker en gang imellem at drenge især, får en periode, hvor de tisser meget ofte. Perioden kan godt vare flere måneder og barnet vil, som I beskriver, ofte tisse flere gange i timen og vil således have problemer med vandladning både dag og nat også dog mere om dagen end om natten. Man kalder dette for "idiopatisk frequency" - idiopatisk betyder "uden kendt årsag" og frequency betyder "hyppig" vandladning.

Drengene med disse problemer, når ofte ikke på toilet i tide og tisser derfor altid lige lidt i underbukserne. Man ved som navnet siger ikke rigtigt hvorfor nogle drenge har en sådan periode, men man ved at det ikke er psykologisk betinget og man ved også at det som regel går over af sig selv. Det kan være en god trøst for jeres dreng, at fortælle ham at at det går over ...:o)

Hvis det fortsætter så synes jeg at I skal kontakte en af de inkontinensklinikker der ligger rundt om i landet. I kan f.eks. ringe til Rigshospitalet Tørdokken, det er en klinik for børn, der tisser i sengen om natten. Klinikken er for børn, der bor i hovedstadsområdet og der er telefonrådgivning på telefon 35 45 52 94 torsdag mellem kl. 16.30-19.30. I skal være opmærksom på at de holder lukket i skoleferien.

Du kan også kontakte kontinensforeningen og få bogen "Børn og inkontinens" tilsendt. De kan også fortælle dig, hvor du ellers kan henvende dig og få hjælp til din dreng samt ...

Annonce

... hvornår de mener det er passende at gå videre med problemet. Du kan kontakte kontinensforeningen på tlf. 33 32 52 74.

Jeg synes I skal tale med jeres dreng om at få en ble på. Det må alt andet lige være bedre for ham at opleve den succes en tør ble en gang imellem giver end det nederlag det er konstant at rende rundt med våde bukser. I bliver nødt til at tale med ham om, hvordan han egentlig har det bedst. Hvad synes han egentlig selv om at tisse i bukserne? Hvis vi nu forestiller os at han ikke selv kan gøre for det, så er det jo utroligt hårdt for ham at blive lokket med gaver osv. når han ikke kan leve op til det uanset hvor meget han prøver. Det bliver i hvert fald ikke lettere for ham:o)

Gør det legalt at være som ham, fortæl ham at han er normal, at I har læst bogen om børn og inkontinens, vis ham den evt. og fortæl ham lidt om hvad der står. Fortæl ham at han ikke er den eneste, at mange børn faktisk har svært ved at holde sig og derfor går og tisser i bukserne. Det er meget vigtigt at han ikke føler sig forkert, men stadig føler sig okay.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan føre vandladningsskemaer, man kan sørge for gode drikke og vandladningsvaner, have faste toilettider uanset tissetrang eller ej, f.eks. hver 3 time. Man kan lave det der hedder en uroflow-undersøgelse. Her tisser barnet i et specielt apparat,, som måler mængden af urin pr sekund. Apparatet tegner en kurve over vandladningen og har barnet f.eks. en overaktiv blære, så vil dette kunne ses på kurven.

Der er meget at gøre, men det er jeres læge som skal henvise jer videre og i første omgang vurdere, hvorvidt det er noget der vil gå over af sig selv eller noget man skal handle på. Da jeres dreng endnu ikke er så gammel, så synes jeg at I skal give ham en chance, vise ham forståelse, støtte ham med faste tissetider osv. - ikke som tvang men i et samarbejde, fordi han et eller andet sted selv må synes at det ville være rart at slippe for våde bukser ... :o)

Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer til jer alle.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder