Brev:
Sjattisser om dagen og tisser igen om natten
19. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Sjattisser om dagen og tisser igen om natten
Hej Helen.
Jeg har nogle spørgsmål angående min søn på 4,2 år. Han blev renlig både dag og nat da han var ca. 3,3 år og det gik hurtigt fint. Var tør både dag og nat efter et par uger. Havde af og til uheld men ikke mere end max. et om dagen.
Det der så er sket i løbet af de sidste 5 måneder er at han er begyndt at tisse i bukserne både om dagen og om natten. Han har fået en lillesøster for 9 måneder siden. Først troede vi at det handlede om opmærksomhed, men nu har det bare stået på så længe, at jeg er begyndt at tro at det mere er noget fysisk. Jeg har været til lægen og fået at vide at han hverken har blærebetændelse eller sukker i urinen. Lægen mente også det var opmærksomhed.
Om natten har vi valgt at give han ble på igen da bleen aldrig er tør mere. Om dagen har vi prøvet alt muligt. At lokke med gaver, ignorere, skælde ud osv. Han har også haft ble på i perioder. Men det virker ikke til at hjælpe. Han har dog her på det sidste haft nogle enkelte tøre dage, men idag f.eks. er det så gået helt galt igen.
Nogle dage kan vi skifte bukser på ham 5-10 gange. Det der undrer mig mest er at han nogengange skal tisse rigtig mange gange lige efter hinanden og at det virker som om han ikke kan holde sig. F.eks. her til aften var vi på besøg hvor han drak 1 glas saft og ½ glas sodavand. Det resulterede i at han skulle tisse 5 gange indenfor ca. 2 t. og alle gangene var det først i bukserne med en våd plet foran og efterfølgende på toilettet. Når han så går på toilettet, er det meget svært for ham at holde sig og ofte kommer han til at tisse på gulvet.
Noget andet der undrer mig er at han når han tisser på toilettet og ligner én der slet ikke kan holde sig mere ofte kun tisser en lille portion. Vi har gjort det med at han skal sidde ned og tømme blæren osv. men ofte kommer der bare ikke mere end en lille sjat. Jeg har også tænkt på om det er når han drikker noget med sukker i at det er værst. Kan det have en virkning?
Jeg skal lige tilføje at han er en meget stædig, handlekraftig og viljefast dreng med et stort temperement. Han er ikke en dreng man lige overtaler til at gå på toilettet, hvis han ikke vil. Det bestemmer vi dog alligevel da vi jo kan se at han skal. Han laver aldrig stort i bukserne.
Hilsen Elias mor.