Sjattisser om dagen og tisser igen om natten

19. juni 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sjattisser om dagen og tisser igen om natten

Hej Helen.

Jeg har nogle spørgsmål angående min søn på 4,2 år. Han blev renlig både dag og nat da han var ca. 3,3 år og det gik hurtigt fint. Var tør både dag og nat efter et par uger. Havde af og til uheld men ikke mere end max. et om dagen.

Det der så er sket i løbet af de sidste 5 måneder er at han er begyndt at tisse i bukserne både om dagen og om natten. Han har fået en lillesøster for 9 måneder siden. Først troede vi at det handlede om opmærksomhed, men nu har det bare stået på så længe, at jeg er begyndt at tro at det mere er noget fysisk. Jeg har været til lægen og fået at vide at han hverken har blærebetændelse eller sukker i urinen. Lægen mente også det var opmærksomhed.

Om natten har vi valgt at give han ble på igen da bleen aldrig er tør mere. Om dagen har vi prøvet alt muligt. At lokke med gaver, ignorere, skælde ud osv. Han har også haft ble på i perioder. Men det virker ikke til at hjælpe. Han har dog her på det sidste haft nogle enkelte tøre dage, men idag f.eks. er det så gået helt galt igen.

Nogle dage kan vi skifte bukser på ham 5-10 gange. Det der undrer mig mest er at han nogengange ...

Annonce

... skal tisse rigtig mange gange lige efter hinanden og at det virker som om han ikke kan holde sig. F.eks. her til aften var vi på besøg hvor han drak 1 glas saft og ½ glas sodavand. Det resulterede i at han skulle tisse 5 gange indenfor ca. 2 t. og alle gangene var det først i bukserne med en våd plet foran og efterfølgende på toilettet. Når han så går på toilettet, er det meget svært for ham at holde sig og ofte kommer han til at tisse på gulvet.

Noget andet der undrer mig er at han når han tisser på toilettet og ligner én der slet ikke kan holde sig mere ofte kun tisser en lille portion. Vi har gjort det med at han skal sidde ned og tømme blæren osv. men ofte kommer der bare ikke mere end en lille sjat. Jeg har også tænkt på om det er når han drikker noget med sukker i at det er værst. Kan det have en virkning?

Jeg skal lige tilføje at han er en meget stædig, handlekraftig og viljefast dreng med et stort temperement. Han er ikke en dreng man lige overtaler til at gå på toilettet, hvis han ikke vil. Det bestemmer vi dog alligevel da vi jo kan se at han skal. Han laver aldrig stort i bukserne.

Hilsen Elias mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.