Svar: Min datter tager sin ble af om natten

13. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Pia

At din datter tager bleen af om aftenen eller natten tænker jeg ikke hænger sammen med renlighed, men mere om et ønske om at hun gerne vil klæde sig selv af og er igang med den udvikling lige nu. Samtidig er en ble sandsynligvis lidt generende og dermed rar at få af, så man kan jo godt forstå at hun tager den af, når hun kan komme til det ...

Det er naturligvis uhensigtsmæssigt at hun tager den af og tisser i sengen så det hele er gennemvædet og da hun accepterer en bagvendt nattedragt, så tænker jeg at du skal give hende en bodystocking på. Dem kan du få både med og uden ærmer og kan derfor passe den ind efter temperaturen og hvor meget tøj hun behøver. De fåes med forskellige typer af knapsystem i skridtet og det må derfor kunne lade sig gøre at finde en hun ikke selv kan åbne ...

Med hensyn til renlighed så giver jeg jer fuldstændig ret i at det er vigtigt at følge hendes ...

Annonce

... eget tempo. Hvis hun selv beder om at sidde på toilettet så lad hende prøve og kommer der noget er det fint, kommer det ikke, så er det også okay.

Et tegn er at hun kan holde sig tør i mere end 3 timer og derudover har renlighed også forskellige faser. I første faste kommer barnet og fortæller når det har lavet i bleen og derfor gerne vil have en ny ble på. I anden fase fortæller barnet at nu laver det/tisser det og i sidste fase når barnet at sige til inden. Hvorvidt jeres datter er klar til renlighed afhænger således af hvor hun er i disse faser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun er godt igang og gerne vil, så sker der ikke noget ved at forsøge med lidt faste toilettider, f.eks. at hun sættes på toilettet inden sengetid og når hun vågner om morgenen. Men følg hende og de signaler hun sender. Mange børn er først klar omkring 3 års alderen.

Fortsat held og lykke med hende, håber du her er hjulpet lidt videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor