Svar: Min datter tager sin ble af om natten
13. juni 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Pia
At din datter tager bleen af om aftenen eller natten tænker jeg ikke hænger sammen med renlighed, men mere om et ønske om at hun gerne vil klæde sig selv af og er igang med den udvikling lige nu. Samtidig er en ble sandsynligvis lidt generende og dermed rar at få af, så man kan jo godt forstå at hun tager den af, når hun kan komme til det ...
Det er naturligvis uhensigtsmæssigt at hun tager den af og tisser i sengen så det hele er gennemvædet og da hun accepterer en bagvendt nattedragt, så tænker jeg at du skal give hende en bodystocking på. Dem kan du få både med og uden ærmer og kan derfor passe den ind efter temperaturen og hvor meget tøj hun behøver. De fåes med forskellige typer af knapsystem i skridtet og det må derfor kunne lade sig gøre at finde en hun ikke selv kan åbne ...
Med hensyn til renlighed så giver jeg jer fuldstændig ret i at det er vigtigt at følge hendes eget tempo. Hvis hun selv beder om at sidde på toilettet så lad hende prøve og kommer der noget er det fint, kommer det ikke, så er det også okay.
Et tegn er at hun kan holde sig tør i mere end 3 timer og derudover har renlighed også forskellige faser. I første faste kommer barnet og fortæller når det har lavet i bleen og derfor gerne vil have en ny ble på. I anden fase fortæller barnet at nu laver det/tisser det og i sidste fase når barnet at sige til inden. Hvorvidt jeres datter er klar til renlighed afhænger således af hvor hun er i disse faser.
Hvis hun er godt igang og gerne vil, så sker der ikke noget ved at forsøge med lidt faste toilettider, f.eks. at hun sættes på toilettet inden sengetid og når hun vågner om morgenen. Men følg hende og de signaler hun sender. Mange børn er først klar omkring 3 års alderen.
Fortsat held og lykke med hende, håber du her er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske