Min datter tager sin ble af om natten

13. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Min datter tager sin ble af om natten

Hej Helen

Jeg mangler i den grad nogle gode råd!

Min datter på 2 år og 1 måned er for en lille måneds tid siden begyndt at interessere sig meget for at tage sit tøj af. Vi prøver at lade hende være med til at tage tøj på og af.

Hun kommer i seng ca. kl. 20-20.30 hver aften, men for tiden går der tit en time til halvanden, før hun sover. Vi kan høre, hun sidder og småpludrer med sig selv, kigger i en bog osv.

Hun begyndte så at klæde sig af, inden hun lagde sig til at sove om aftenen, og den sidste uge er hun så også begyndt at tage sin ble af... Vi finder hende gerne liggende og sove uden ble og tøj på, når vi kigger ind til hende. Det skal lige siges, at vores soveværeser er på 1. sal, og om aftenen er vi mest nede i stuen, som er i stueplan. Derfor er det lidt mere besværligt at kigge ind til hende jævnligt.

Oftest har hun så tisset, mens hun ikke har bleen på, og så må vi skifte alt sengetøjet. Det undrer mig, hun ikke vågner, når hun ligger og sover i alt sit tis, men det gør hun altså ikke...

I går aftes havde hun også hevet lagenet og tisselagenet af og smidt ud af sengen, og så havde hun tisset direkte ned på ...

Annonce

... madrassen... :o(

Vi fortæller hende både, inden hun skal sove, og når vi tager hende op om morgenen, at hun ikke må tage sit tøj og sin ble af, men at hun så skal kalde på os. Så siger hun "ja". Jeg tvivler dog på, at hun helt forstår det.

Hun er begyndt for ca. tre måneder siden at interessere sig meget for, når vi tisser, og for et par måneder siden er hun begyndt at komme op på toilettet og sidde på et børnetoiletsæde. Hun har flere gange tisset i toilettet og er meget stolt, når vi roser hende. Hendes dagplejemor sætter hende også på toilettet flere gange om dagen. Herhjemme burde vi måske gøre det på nogle faste tidspunkter, men vi lader hende mere selv give udtryk for det. Jeg er bange for at presse hende... Hvad synes du?

Jeg mangler virkelig nogle gode råd til, hvordan vi skal gribe det an... I aften kom jeg på den idé at give hende en af hendes natdragter omvendt på, så den bliver lukket i ryggen. Jeg har lige tjekket deroppe, og i aften har hun stadig tøjet på :o) Men når det bliver rigtig varmt igen, er det jo alt for varmt for hende at sove med sådan en heldragt på.

Jeg er spændt på, hvad du siger.

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder