Brev:
Min datter tager sin ble af om natten
13. juni 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Min datter tager sin ble af om natten
Hej Helen
Jeg mangler i den grad nogle gode råd!
Min datter på 2 år og 1 måned er for en lille måneds tid siden begyndt at interessere sig meget for at tage sit tøj af. Vi prøver at lade hende være med til at tage tøj på og af.
Hun kommer i seng ca. kl. 20-20.30 hver aften, men for tiden går der tit en time til halvanden, før hun sover. Vi kan høre, hun sidder og småpludrer med sig selv, kigger i en bog osv.
Hun begyndte så at klæde sig af, inden hun lagde sig til at sove om aftenen, og den sidste uge er hun så også begyndt at tage sin ble af... Vi finder hende gerne liggende og sove uden ble og tøj på, når vi kigger ind til hende. Det skal lige siges, at vores soveværeser er på 1. sal, og om aftenen er vi mest nede i stuen, som er i stueplan. Derfor er det lidt mere besværligt at kigge ind til hende jævnligt.
Oftest har hun så tisset, mens hun ikke har bleen på, og så må vi skifte alt sengetøjet. Det undrer mig, hun ikke vågner, når hun ligger og sover i alt sit tis, men det gør hun altså ikke...
I går aftes havde hun også hevet lagenet og tisselagenet af og smidt ud af sengen, og så havde hun tisset direkte ned på madrassen... :o(
Vi fortæller hende både, inden hun skal sove, og når vi tager hende op om morgenen, at hun ikke må tage sit tøj og sin ble af, men at hun så skal kalde på os. Så siger hun "ja". Jeg tvivler dog på, at hun helt forstår det.
Hun er begyndt for ca. tre måneder siden at interessere sig meget for, når vi tisser, og for et par måneder siden er hun begyndt at komme op på toilettet og sidde på et børnetoiletsæde. Hun har flere gange tisset i toilettet og er meget stolt, når vi roser hende. Hendes dagplejemor sætter hende også på toilettet flere gange om dagen. Herhjemme burde vi måske gøre det på nogle faste tidspunkter, men vi lader hende mere selv give udtryk for det. Jeg er bange for at presse hende... Hvad synes du?
Jeg mangler virkelig nogle gode råd til, hvordan vi skal gribe det an... I aften kom jeg på den idé at give hende en af hendes natdragter omvendt på, så den bliver lukket i ryggen. Jeg har lige tjekket deroppe, og i aften har hun stadig tøjet på :o) Men når det bliver rigtig varmt igen, er det jo alt for varmt for hende at sove med sådan en heldragt på.
Jeg er spændt på, hvad du siger.
Med venlig hilsen
Pia