Svar: Hjælp til stabil renlighed

2. juni 2008

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Anne

At give jeres dreng en ble på igen skal naturligvis være et samarbejde og vil han ikke, så er det naturligvis udelukket. Personligt synes jeg dog at det ville være en god idé, fordi det for mig at se må være en meget større succesoplevelse at vågne med en tør ble end at vågne i en drivvåd seng.

Han skal have at vide at mange børn tisser i sengen. Det er ikke noget man kan gøre for, sådan er der faktisk mange der har det. At få en ble på er ikke ensbetydende med at man er lille eller at den ikke kan komme af igen. Det er en periode og for jeres dreng vil det være fint at lave en aftale om at det kun er om natten. Han behøver ikke have den på om dagen - her skal han tilgengæld have faste tissetider og at gå på toilet er ikke noget man kan, det er noget man skal.

Men når det er sagt, så synes jeg faktisk ikke at I bare skal lade jeres dreng gå rundt og tisse i bukserne - han har jo faktisk været periodevis renlig i lang tid og har alligevel mange dage og nætter, hvor det så går galt. Det synes jeg er rigtigt synd for ham og jeg synes faktisk at det vil være helt relevant at få ham undersøgt.

Vores urinproduktion styres af det antidiuretiske hormon, som frigives fra hypofysen. Normalt ville dette hormon stige om natten og gør det ikke det, så vil barnet lave mere urin end blæren kan rumme og så vil barnet kunne have det der hedder ufrivillig natlig vandladning. Der kan også spille andre mekanismer ind og undersøgelser viser at der kan være en arvelig tendens og at der på visse kromosomer kan sidde gener som kan give ufrivillig natlig vandladning. Måske en af jer forældre også har haft problemer med at tisse i sengen som børn - noget som faktisk kan være rigtig vigtigt at fortælle jeres søn.

Det er også sådan at blærens størrelse og evne til at rumme udvikler sig i løbet ...

Annonce

... af barnealderen og hos nogle børn er blærekapaciteten nedsat i forhold til barnets alder. Det betyder at selvom barnet producerer helt almindelig mængde urin, så kan barnets blære ikke rumme den mængde og det kan gøre at barnet tisser i sengen om natten og ofte også kommer til at tisse i bukserne om dagen. Børn med en lille blærekapacitet vil ofte have mange og små vandladninger om dagen. Det kunne jo godt være det, som gjorde sig gældende for jeres dreng.

Der findes i dag mange ting man kan gøre for at hjælpe børn der har forskellige vandladningsproblemer og man kan godt med den alder jeres dreng har nu forsøge at finde ud af hvad det handler om, man kan lave en urinstix for at tjekke for blærebetændelse, man kan scanne hans blære for at måle blærekapaciteten, man kan lave en vandladningsskema osv. Men det er ikke noget I skal begynde på selv, det er noget I skal have vejledning omkring og jeres dreng skal tale med nogen som er vant til at tale med børn om disse ting.

Normalt starter man ikke behandling før 6-7 års alderen men alt skal jo vurderes individuelt og I kan altid rette henvendelse og bede om råd og vejledning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I første omgang vil man normalt kontakte egen læge, som kan henvise barnet videre til en børnelæge eller børneafdeling som har specialiseret sig i at hjælpe børn med vandladningsproblemer. Disse steder tilbyder dog også telefonisk rådgivning.

Ring til Tørdokken på Rigshospitalet, torsdag 16.30-19.30 på telefon 3545 5294 (vær opmærksom på at der er lukket i skoleferier) eller Center for Børneinkontinens, Skejby Sygehus, mandag til onsdag 15-17 på telefon 8678 4121. Se også hjemmesiden www.borneinkontinens.dk

De ved alt omkring renlighed, ufrivillig natlig vandladning og kan derfor rådgive jer om, hvad det bedste for jeres dreng er.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!