Svar: Hjælp til stabil renlighed
2. juni 2008
Alder:
5 år
Kære Anne
At give jeres dreng en ble på igen skal naturligvis være et samarbejde og vil han ikke, så er det naturligvis udelukket. Personligt synes jeg dog at det ville være en god idé, fordi det for mig at se må være en meget større succesoplevelse at vågne med en tør ble end at vågne i en drivvåd seng.
Han skal have at vide at mange børn tisser i sengen. Det er ikke noget man kan gøre for, sådan er der faktisk mange der har det. At få en ble på er ikke ensbetydende med at man er lille eller at den ikke kan komme af igen. Det er en periode og for jeres dreng vil det være fint at lave en aftale om at det kun er om natten. Han behøver ikke have den på om dagen - her skal han tilgengæld have faste tissetider og at gå på toilet er ikke noget man kan, det er noget man skal.
Men når det er sagt, så synes jeg faktisk ikke at I bare skal lade jeres dreng gå rundt og tisse i bukserne - han har jo faktisk været periodevis renlig i lang tid og har alligevel mange dage og nætter, hvor det så går galt. Det synes jeg er rigtigt synd for ham og jeg synes faktisk at det vil være helt relevant at få ham undersøgt.
Vores urinproduktion styres af det antidiuretiske hormon, som frigives fra hypofysen. Normalt ville dette hormon stige om natten og gør det ikke det, så vil barnet lave mere urin end blæren kan rumme og så vil barnet kunne have det der hedder ufrivillig natlig vandladning. Der kan også spille andre mekanismer ind og undersøgelser viser at der kan være en arvelig tendens og at der på visse kromosomer kan sidde gener som kan give ufrivillig natlig vandladning. Måske en af jer forældre også har haft problemer med at tisse i sengen som børn - noget som faktisk kan være rigtig vigtigt at fortælle jeres søn.
Det er også sådan at blærens størrelse og evne til at rumme udvikler sig i løbet af barnealderen og hos nogle børn er blærekapaciteten nedsat i forhold til barnets alder. Det betyder at selvom barnet producerer helt almindelig mængde urin, så kan barnets blære ikke rumme den mængde og det kan gøre at barnet tisser i sengen om natten og ofte også kommer til at tisse i bukserne om dagen. Børn med en lille blærekapacitet vil ofte have mange og små vandladninger om dagen. Det kunne jo godt være det, som gjorde sig gældende for jeres dreng.
Der findes i dag mange ting man kan gøre for at hjælpe børn der har forskellige vandladningsproblemer og man kan godt med den alder jeres dreng har nu forsøge at finde ud af hvad det handler om, man kan lave en urinstix for at tjekke for blærebetændelse, man kan scanne hans blære for at måle blærekapaciteten, man kan lave en vandladningsskema osv. Men det er ikke noget I skal begynde på selv, det er noget I skal have vejledning omkring og jeres dreng skal tale med nogen som er vant til at tale med børn om disse ting.
Normalt starter man ikke behandling før 6-7 års alderen men alt skal jo vurderes individuelt og I kan altid rette henvendelse og bede om råd og vejledning.
I første omgang vil man normalt kontakte egen læge, som kan henvise barnet videre til en børnelæge eller børneafdeling som har specialiseret sig i at hjælpe børn med vandladningsproblemer. Disse steder tilbyder dog også telefonisk rådgivning.
Ring til Tørdokken på Rigshospitalet, torsdag 16.30-19.30 på telefon 3545 5294 (vær opmærksom på at der er lukket i skoleferier) eller Center for Børneinkontinens, Skejby Sygehus, mandag til onsdag 15-17 på telefon 8678 4121. Se også hjemmesiden www.borneinkontinens.dk
De ved alt omkring renlighed, ufrivillig natlig vandladning og kan derfor rådgive jer om, hvad det bedste for jeres dreng er.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske