Svar: 6 år gammel og ikke renlig
2. juni 2003
Alder:
6 år
Kære Anita
Ud fra din beskrivelse så virker det som om at din søn er i stand til at kontrollere både sin vandladning og sin afføring. Han er med sin alder også godt klar over, at I synes at der et problem og han ved også at han lugter. Så når han alligevel vælger at gøre i bukserne, så må det være en reaktion på noget, der sker i hans hverdag.
Det kan være i jeres familie eller i børnehaven. F.eks. kan en skilsmisse eller det at blive storebror medføre en sådan reaktion, men der kan være mange andre grunde. Når noget er svært at takle har vi alle tendens til at gøre os mindre/yngre end vi er og det kan være det han gør. Under alle omstændigheder viser han dig et signal om at noget er svært for ham og det kan være hans måde at få opmærksomhed og hjælp, eller hans måde at beskytte sig selv på.
Jeg vil foreslå dig, at du kontakter jeres sundhedsplejerske eller læge, som kender jeres familie og institutionen for at finde ud af, hvad han reagerer på. Måske kender I en person, som kan kan tale godt med. Ellers kunne det være en idé at få en henvisning til en børnepsykolog.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske