Brev:
6 år gammel og ikke renlig
2. juni 2003
Alder:
6 år
6 år gammel og ikke renlig
Vi har en dreng der bliver 6 år i næste måned, og skal starte i skole her efter sommeren, problemet er at han ikke går på toilettet, men både laver stort og småt i bukserne. Problemet er specielt stort nede i børnehaven eller når han er andre steder end hjemme, for han fortæller dem ikke når han har lavet noget, istedet går han rundt med det i bukserne. Når han er hjemme er det kun mor der dur til at skifte, og jeg er den eneste, som han frivilligt fortæller det til, når det er gået galt.
Vi har fået ham undersøgt for blærebetændelse og der er ikke noget i vejen. Hvis han f.eks. går rundt uden bukser efter badet, så er det aldrig et problem, så har han fuldstændig kontrol over situationen, eller når han sidder i badet, så står han selv op og går på toilettet, så det er min overbevisning, at han har styr på det, men af en eller anden grund, så bliver han ved med at gøre i bukserne. Om natten kan han normalt holde sig tør. Hvis han har drukket specielt meget i løbet af aftenen, så tager vi ham op inden vi selv går i seng, og så er der ingen problemer.
Jeg har talt meget med Børnehaven, da jeg mener, de har et renlighedsproblem. Hvis et barn som vores kan gå rundt og lugte af gammel tis, når vi henter ham, så mener jeg at man sender nogle dårlige signaler, et signal om at det et eller andet sted er ok, hvilket jeg ikke mener det er. Nogle gange lugter han så meget, at jeg kan lugte det lige så snart jeg træder ind på stuen.
Jeg har nu overvejet at trække ham ud af børnehaven, og med hjælp fra mormor og farmor, at holde ham hjemme, så vi sammen kan hjælpe ham med at blive renlig før skolen, men er det en god idé? Eller har I et andet forslag ?
Hilsen
Anita