Svar: Tilbagegang med renlighed

11. marts 2004

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hvis din søn tidligere har været fuldstændig renlig også med afføring, så må der være sket noget, der gør er han nu pludselig ikke er det. Er der sket en ændring i hans liv, som kunne spille ind? For nogle børn er det f.eks. at skulle være/ blive storebror, at man flytter, at forældrene har problemer, at der stilles krav som er svære at håndtere osv. Årsagerne er mange, men prøv at se om du kan finde en årsag. Sørg for at vise ham positiv opmærksomhed derhjemme. Det er altid nemmere at hjælpe, hvis man kender årsagen.

Med hensyn til at bruge ble igen, så synes jeg i princippet at du har ret i at det kan være et nederlag for ham, jeg kan dog godt se dilemmaet i forhold til børnehaven. Men spørgsmålet er jo om det ikke kun er en ...

Annonce

... periode det står på. Jeg synes et eller andet sted at I skal give ham en chance for at vise at han godt kan. Han skal ikke skældes ud, når det går galt, men roses når det går godt.

Sørg for at give han skiftetøj nok med og sørg for at bukser er nemme at trække op og ned. Ingen stramme knapper, livremme eller seler, men bukser med elatik i livet i en periode. Giv det lidt tid. Vi går jo heldigvis en lysere tid i møde og sommeren hjælper jo nogle gange på renligheden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis dn søn er ligeglad med ble, så er der jo ikke noget i vejen for at han får en ble på i børnehaven, men hvis han selv har vælgt bleen fra og bliver ked at det, hvis man siger at han skal have den på, så synes jeg I skal give det en chance.

Fortsat held og lykke

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte