Svar: Tilbagegang med renlighed
11. marts 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hvis din søn tidligere har været fuldstændig renlig også med afføring, så må der være sket noget, der gør er han nu pludselig ikke er det. Er der sket en ændring i hans liv, som kunne spille ind? For nogle børn er det f.eks. at skulle være/ blive storebror, at man flytter, at forældrene har problemer, at der stilles krav som er svære at håndtere osv. Årsagerne er mange, men prøv at se om du kan finde en årsag. Sørg for at vise ham positiv opmærksomhed derhjemme. Det er altid nemmere at hjælpe, hvis man kender årsagen.
Med hensyn til at bruge ble igen, så synes jeg i princippet at du har ret i at det kan være et nederlag for ham, jeg kan dog godt se dilemmaet i forhold til børnehaven. Men spørgsmålet er jo om det ikke kun er en periode det står på. Jeg synes et eller andet sted at I skal give ham en chance for at vise at han godt kan. Han skal ikke skældes ud, når det går galt, men roses når det går godt.
Sørg for at give han skiftetøj nok med og sørg for at bukser er nemme at trække op og ned. Ingen stramme knapper, livremme eller seler, men bukser med elatik i livet i en periode. Giv det lidt tid. Vi går jo heldigvis en lysere tid i møde og sommeren hjælper jo nogle gange på renligheden.
Hvis dn søn er ligeglad med ble, så er der jo ikke noget i vejen for at han får en ble på i børnehaven, men hvis han selv har vælgt bleen fra og bliver ked at det, hvis man siger at han skal have den på, så synes jeg I skal give det en chance.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske