Svar: Græder når hun skal lave
10. maj 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Min umiddelbare tanke er at det må handle om forstoppelse og jeg tænker at du skal sikre dig at hendes afføring ikke er for hård. Jeg ved godt du skriver at afføringen kan formes, men måske vil det hjælpe hende, hvis den bliver en lille smule blødere...
Du kan naturligvis se på om du via kosten kan gå ind og ændre på nogle ting. Måske kan hun lide lidt A38 eller lignende med sveskemos på, du kan holde lidt igen med banan og så kan du forsøge at tilbyde hende lidt flere kogte grøntsager - både grøntsagsmos og grøntsager i stykker. Det kan være lidt kogte ærter, majs, gulerod og lignende, som hun dagligt får sammen med sine rugbrødshapsere.
Hendes væskeindtag er også vigtigt for at afføringen bliver så lind som muligt.
Hvis hun allerede nu spiser som ovenstående, så tænker jeg at det vil være en god idé at du forsøger at tilbyde hende lidt laktulose, for at se om det kan blødgøre afføringen lidt mere og dermed gøre at hun ikke skal presse så hårdt.
Det er ikke udsædvanligt at man kan se når børn presser, at de bliver røde i hovedet og også ryster lidt, men det må ikke være så meget at både arme og ben ryster og hun skal ikke græde, når hun skal af med afføring - det tyder på at det er for svært for hende at komme af med det. Det er rigtig synd for hende.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske