Svar: Renlighed og ulykkelig

7. april 2008

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Anette

Min første tanke er at I skal have undersøgt om din datter har en urinvejsinfektion - hvis hun har blærebetændelse så mærker hun måske vandladningstrangen anderledes, det kan også gøre ondt at tisse og forbindes således med noget ubehageligt og det kan faktisk også gøre at hun går og smådrypper lidt...

Min næste tanke er at jeres datter måske har det der hedder en overaktiv blære. Dette bør vurderes af specialister i ufrivillig vandladning hos børn og jeg synes I skal prøve at ringe til nogle af disse for at få nærmere rådgivning.

Det er meget vigtigt at jeres datter lærer at sidde rigtigt på toilettet, at hun har god tid, lærer at slappe af i bækkenbunden, evt. får en skammel at støtte sine fødder på osv. Derudover er det vigtigt at hun lærer at tisse regelmæssigt og det vil være hensigtsmæssigt at hun tisser med 2½-3 timers interval dagen igennem. Imellem disse fastlagte tidspunkter må hun prøve at holde sig og skal ikke på toilettet, man laver et skemad som hun skal følge.

Det at tisse på faste tidspunkter sikrer at hendes blærer tømmes ofte, det forebygge blærebetændelse og det er godt for blæren ikke at være overfyldt, når hun skal træne renlighed. Registreringen af hvordan hun tisser og hvornår er faktisk vigtigt i forhold til at hjælpe hende videre.

Man kan diskutere hvorvidt det er relevant at begynde disse ting nu eller om man skal vente til jeres datter er ældre. Det synes jeg I skal kontakte specialisterne for at høre. Du kan kontakt kontinensforeningen og få bogen "Børn og Inkontinens" tilsendt. de kan også fortælle dig, hvor du ellers kan henvende dig og få hjælp til din datter. Kontinensforeningen kan kontaktes på tlf. 33 32 52 74

Dernæst tænker jeg at det er utroligt opslidende for jer alle at hun skal have skiftet tøj hver dag, flere gange om dagen. Det er helt naturligt at I bliver irriterede, det er ødelæggende for hende hud og det er også dårligt for hendes selvværd at gøre sig våd flere gange dagligt og blive konfronteret med dette - selvom hun gør som om hun er ligeglad, så tror jeg ikke hun er det, hun ved bare ikke hvad hun så skal. Hendes gråd og det at hun bryder sammen, når hun konfronteres med og bedes om at mærke hvor våde bukserne er, viser jo tydeligt hvor svært det her faktisk er for hende.

Jeg synes derfor man skal overveje om hun vil have godt af at få en ble på og jeg synes I skal tale meget stille og roligt med hende om hvorfor I synes en ble er en god idé. Det er naturligvis ikke okay hvis hun bevidst tisser i sofaen og selvfølgelig bliver I sure over det. Hun skal på den måde også vide at her går en grænse. Det vil I ikke have.

At få en ble på betyder heller ikke at hun ikke skal gå på toilettet og det ...

Annonce

... betyder bestemt heller ikke at hun bare kan tisse i bleen. Det er stadig meget vigtigt at hun får at vide at hun skal tisse på toilettet - det er ikke et valg, det er noget hun skal.

I skal altså finde ud af om hun er parat til et samarbejde, om tiden er klar til et fast vandladningsskema (dette skal I gøre sammen med nogen, som er vant til at tale med børn om dette problem, så det ikke er jer forældre der smider noget ned over hovedet på jeres datter) eller om det er bedre at se tiden lidt an og så i stedet arbejde på at hun skal tisse på de tidspunkter, hvor det er normalt at tisse - når man står op, inden man kører op for at handle, inden man går i seng. Altså tidspunkter, hvor I normalt også vil gå på toilettet.

Bleen foreslår jeg fordi en tør ble er lig med succes, hvor våde bukser er lig med nederlag. Det er det I skal tale med hende om og det er helt okay at være ærlige og fortælle hende at I bliver kede af det, vrede og frustrerede når hun tisser i sofaen og at I er nødt til at have nogle aftaler om at hun skal tisse på toilettet. I skal tale med hende om, hvorvidt hun selv synes det er rart at tisse på toilettet, hvad der kunne gøre det rart osv. Tale med hende om at det er vigtigt at hun gør det, fordi hendes hud bliver rød, det lugter ikke godt osv. og at hun skal passe på sig selv. I vil gerne hjælpe hende til at gå på toilettet fordi I elsker hende så højt og gerne vil at hun har det godt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Fortæl hende også at hun er normal, at I har læst bogen om børn og inkontinens, vis hende den evt. og fortæl hende lidt om hvad der står og fortæl hende at mange børn faktisk har svært ved at holde sig og derfor går og tisser i bukserne. Det er meget vigtigt at hun ikke føler sig forkert, men stadig føler sig okay.

I kan også tale med hende om hvordan det er at gå på toilettet i børnehaven, nogle børn bryder sig ikke om at skulle på fælles toilet, men har brug for privat tid. Og hvis børnehavens toilet er fælles, så er det måske problemet. Det er jo helt okay at være lidt blufærdig. Det kan også være at hun synes toilettet er ulækkert og beskidt. Hvis I finder ud af sådanne ting, så kan I måske finde en ordning i børnehaven og hjemme kan I lave et lille skilt som kan hænges på døren, så hun ved at når skiltet hænger der, så har hun fred og ro og der kommer ikke nogen ind og forstyrrer.

I må altså gerne stille krav til jeres datter, men skal naturligvis lige sikre jer først at hun ikke har en blærebetændelse eller andre problemer som gør at hun faktisk ikke kan leve op til et krav om renlighed på nuværende tidspunkt. og så synes jeg I skal kontakte nogen som kan hjælpe jer lidt videre.

Håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.