Svar: Vil ikke lave stort på toilettet - 3 år, 6 mdr.

27. marts 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Rikke

Jeres datter er stadig ikke så gammel og ting skal have tid. Netop det at give slip på sin afføring er svært for nogle børn. De ser afføringen som en del af dem selv og har derfor en barriere mod at aflevere afføring på toilettet, hvor en del af dem selv bliver skyllet væk ...

Nogle gange er en potte derfor en idé, - så forsvinder afføringen ikke bare, for andre er et toiletsæde bedre - de vil gerne gøre som de voksne gør. Her må I forsøge jer lidt frem.

I skal også medtænke, hvordan toiletforholdende er i børnehaven. I mange børnehaver sidder børnene jo side om side på toilettet - der er flere toiletter og derfor ikke noget privatliv. Nogle børn vægrer sig derfor mod at gå på toilettet, de bryder sig ikke om at sidde sammen med andre og derfor vælger de at holde sig. Hvis jeres børnehave har 'fællestoilet' så har de måske også et enkelt toilet, som er lidt mere privat, som jeres datter kunne få lov at benytte.

Når det er sagt, så tænker jeg dog at det er hjemme I måske skal forsøge først og jeg synes I skal prøve at tale med jeres datter om det at have afføring på toilet. Prøv om I kan få hende til at få lidt ord på, så I ved hvad det handler om. Hvis hun også derhjemme har brug for privatliv, så er det jo noget man kan gøre noget ved. Hun behøver ikke låse døren, men I kunne måske lave et lille skilt "optaget", hænge det på dørhåndtaget, når hun er ...

Annonce

... på toilettet, så hun ved at hun har fred og ro til det hun gerne skulle gøre.

Andre børn har det modsat, de vil gerne have kontakt på toilettet og her kunne I måske indføre et ritual med at læse en historie, imens hun sidder på toilettet.

Det kan være en god idé at låne nogle bøger på biblioteket om renlighed og afføring, for ved at læse om det bliver det hele lidt mere naturligt. Der findes flere børnebøger om renlighed, men der findes f.eks. også bogen "hunden der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved". Den handler ikke om renlighed men om afføring og om at det ser forskelligt ud alt efter hvilket dyr der har lavet det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan overveje om det vil være en god idé at give hende lidt svesker, sveskemos, sveskesaft for at blødgøre afføringen lidt, så hun ikke skal presse for meget for at få det ud. Hvis hun har let ved at komme af med det, så er det måske også lettere at give slip på det, når hun sidder på toilettet eller potten.

Når hun sidder på toilettet så kan I også opfordre hende til at se om hun kan presse lidt - "kan du slå en lille prut" eller lignende. Hvis det så lykkes at der kommer noget en dag, så er det jo rigtig godt.

Ellers tænker jeg at tiden også arbejde for jer og hun skal have tid til at finde ud af at det ikke er farligt at lave afføring på toilettet.

Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.