Svar: Vil ikke lave stort på toilettet - 3 år, 6 mdr.
27. marts 2008
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Rikke
Jeres datter er stadig ikke så gammel og ting skal have tid. Netop det at give slip på sin afføring er svært for nogle børn. De ser afføringen som en del af dem selv og har derfor en barriere mod at aflevere afføring på toilettet, hvor en del af dem selv bliver skyllet væk ...
Nogle gange er en potte derfor en idé, - så forsvinder afføringen ikke bare, for andre er et toiletsæde bedre - de vil gerne gøre som de voksne gør. Her må I forsøge jer lidt frem.
I skal også medtænke, hvordan toiletforholdende er i børnehaven. I mange børnehaver sidder børnene jo side om side på toilettet - der er flere toiletter og derfor ikke noget privatliv. Nogle børn vægrer sig derfor mod at gå på toilettet, de bryder sig ikke om at sidde sammen med andre og derfor vælger de at holde sig. Hvis jeres børnehave har 'fællestoilet' så har de måske også et enkelt toilet, som er lidt mere privat, som jeres datter kunne få lov at benytte.
Når det er sagt, så tænker jeg dog at det er hjemme I måske skal forsøge først og jeg synes I skal prøve at tale med jeres datter om det at have afføring på toilet. Prøv om I kan få hende til at få lidt ord på, så I ved hvad det handler om. Hvis hun også derhjemme har brug for privatliv, så er det jo noget man kan gøre noget ved. Hun behøver ikke låse døren, men I kunne måske lave et lille skilt "optaget", hænge det på dørhåndtaget, når hun er på toilettet, så hun ved at hun har fred og ro til det hun gerne skulle gøre.
Andre børn har det modsat, de vil gerne have kontakt på toilettet og her kunne I måske indføre et ritual med at læse en historie, imens hun sidder på toilettet.
Det kan være en god idé at låne nogle bøger på biblioteket om renlighed og afføring, for ved at læse om det bliver det hele lidt mere naturligt. Der findes flere børnebøger om renlighed, men der findes f.eks. også bogen "hunden der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved". Den handler ikke om renlighed men om afføring og om at det ser forskelligt ud alt efter hvilket dyr der har lavet det.
I kan overveje om det vil være en god idé at give hende lidt svesker, sveskemos, sveskesaft for at blødgøre afføringen lidt, så hun ikke skal presse for meget for at få det ud. Hvis hun har let ved at komme af med det, så er det måske også lettere at give slip på det, når hun sidder på toilettet eller potten.
Når hun sidder på toilettet så kan I også opfordre hende til at se om hun kan presse lidt - "kan du slå en lille prut" eller lignende. Hvis det så lykkes at der kommer noget en dag, så er det jo rigtig godt.
Ellers tænker jeg at tiden også arbejde for jer og hun skal have tid til at finde ud af at det ikke er farligt at lave afføring på toilettet.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske