Svar: Renlighed om natten - 3 år, 5 mdr.
11. marts 2008
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Lene
Der er intet unormalt i at din datter fortsat tisser om natten. Det er faktisk et meget godt tegn at hun en gang imellem er begyndt at vågne, trisse ind til jer - det er nok fordi hun her skal tisse og det er rigtig godt, at du hjælper hende på toilettet i den forbindelse.
Du kan også gøre det at du sen aften, inden du selv går i seng, følger hende på toilettet og så efterfølgende putter hende igen.
Det er først i 5-6 års alderen at man begynder at tale om det der hedder enuresis nocturna - ufrivillig natlig vandladning og man behandler normalt ikke børn for dette før de når skolealderen. Derfor er det vigtigt at du tager det stille og roligt og fortsat giver din datter en ble på om natten.
Din bekymring omkring hvorvidt hun vil komme til at tisse når hun falder i søvn i bilen, i fly osv. må du forsøge at klare ved at have faste regler for at man tisser inden man skal nogen steder osv. Hvis I skal køre meget langt og du ved at det kan være svært at time en rasteplads lige med det tidspunkt hvor hun meddeler at hun skal tisse - så kan du tale med hende om at få en ble på fordi I netop skal køre mange timer.
Det skal naturligvis ikke gøre hende ked af det, men skal være ment som en succes - det er bedre med en tør ble end våde bukser og en våd autostol... Og hun skal naturligvis stadig sige til, når hun skal tisse - Aldrig have at vide at hun bare kan tisse i bleen! I gør naturligvis hvad I kan for at nå et toilet.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske