Svar: Bruger stadig nat ble
4. marts 2008
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Lene
Det er helt normalt at børn først bliver renlige om dagen og først efter længere tid er i stand til at smide bleen om natten.
Det første tegn på at jeres dreng kan undvære bleen om natten er at han vågner med en tør ble om morgenen og det lyder ikke til at være tilfældet. Derfor skal du lade ham sove med ble på sålænge han tisser i den. Det er meget normalt at børn, som bliver renlige i 3 års alderen fortsat har ble på om natten i 4 års alderen.
Du kan forsøge at følge din dreng på toilettet sen aften inden du selv går i seng, for at se om han, hvis han tisser der, vil kunne holde sig tør til næste morgen tidlig. Men ellers skal du ikke gøre noget på nuværende tidspunkt.
Hvis børn efter 5-6 års alderen fortsat tisser om natten, så taler man om det der hedder Enuresis Nocturna - ufrivillig natlig vandladning. Men det er der jo ikke tale om hos jer endnu.
Håber dette hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske