Svar: Renlighed igen og når børn udforsker sig selv

28. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Det lyder som om at jeres ældste datter profiterer rigtig godt og bedst af at tingene går efter hendes hoved. At I således skal forsøge at lade hende styre det selv og ikke presse for meget på. Samtidig så skal hun naturligvis også have at vide, at hvis hun laver i bukserne og sidder med det længe, så er det forkert. Hun skal ikke have skæld ud, men hun må godt fornemme at det synes I ikke om.

Som udgangspunkt vil børn jo gerne gør det de ved gør deres forældre stolte og glade ved dem og derfor må man gå ud fra at hun vil forsøge at være renlig, hvis hun oplever at det gør jer mere glade...

Du fortæller at hun efter en pause på en lille uges tid, selv begyndte at komme og meddele at hun skulle på toilettet. Det er også fint at du så efter en tør morgenble spurgte om hun skulle på toilet, - helt naturligt og oplagt at gøre dette og du har ikke gjort noget forkert. Hun har dog tilsyneladende meget stor modstand, hvis I blander jer det mindste og derfor tænker jeg at I skal forsøge at lade være. Og igen er det en balance.

Uheld kan naturligvis ske og her skal man naturligvis berolige barnet og betrygge og fortæller at det er helt okay. Nogle gange går tingene jo galt og det skal der være plads til. Men det lyder som om at jeres datter har fundet ud af at hun ved at lave i bukserne kan få lidt ekstra opmærksomhed fra jer. Det er der jo ikke noget at sige til at hun gerne vil have, når hun har to mindre søskende og negativ opmærksomhed er jo bedre end ingen opmærksomhed. Derfor skal I naturligvis også fortsætte med at give hende så meget opmærksomhed og kontakt som I kan - præcis som du nu har valgt at gøre om eftermiddagen nogle gange - det er rigtig godt.

Jeg synes det er helt fint at hun oplever at de mindre søstre nogle gange kan noget hun måske ikke kan.. netop det kan måske motivere hende til at forsøge, når man er 4 er man jo meget stor i forhold til en på 2, så at blive overhalet indenom er bestemt ikke sjovt. Det tror jeg nu heller ikke at hun bliver, men igen er det her rigtig godt at få hende lidt mere bevidst om, hvad det er hun kan fordi hun er ældre og hvad I så også forventer af hende, fordi hun er ældre. F.eks. at man ikke bevidst laver i bukserne og så bliver ...

Annonce

... siddende med det - når hun gør sådan, så bliver I kede af det, det synes I er noget grisseri. Hun må altså godt vide at det synes I ikke er i orden. Det er således ikke i orden at bede om at få rene underbukser på og så bevidst lave afføring i dem.

Så en balance mellem at lade hende være, men samtidig også lade hende vide at visse ting synes I ikke er okay. Hun lyder jo til at være en pige, som faktisk har kontrol over både vandladning og afføring og som ikke umiddelbart har problemer med at mærke når tid er. Det er en svær balance at finde, men I må forsøge så godt i kan. Forsøg at tage det roligt omkring renligheden og se om ikke hun så, når hun oplever at der ingen fokus er omkring den del, så selv vil begynde at komme igen.

Med hensyn til at undersøge sig selv, så er det helt normalt at børn på dette tidspunkt begynder at interessere sig for deres egen krop, deres eget køn og dermed også begynder at undersøge sig selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I princippet bør de have lov til dette, men nogle gange kan det blive for meget og her bør man som voksen sætte grænsen. Det kan f.eks. være at barnet piller ved sig selv ved middagsbordet og så skal man naturligvis forklare barnet at sådan gør man ikke i offentlighed. Det kan også være at barnet, som du beskriver, prøver at stikke legetøj, pinde og andet op i sig selv og her skal du naturligvis forklare hende at det er uhensigtsmæssigt, det kan gøre ondt og man må ikke gøre skade på sig selv.

Samtidig skal hun så også have at vide at det er helt okay at undersøge og pille ved sig selv. Mange børn onanerer faktisk og selvom de ikke tænker i seksuel sammenhæng og nydelse på samme måde som os voksne, så kan det at røre ved sig selv være naturligt og rigtig dejligt for dem.

Det hører altså med til almindelig opdragelse at fortælle sine børn at man ikke sidder og undersøger sig selv ved middagsbordet, at man ikke skal stikke pinde eller legetøj op i sig selv, ligesom det så også hører med at fortælle dem at man ikke sidder og piller næse, men at man pudser næsen i et stykke papir. Hvis barnet har lyst til at pille ved sig selv eller vil pille i næse, så er det noget privat, noget man gør når man er sig selv...

Håber I kan bruge mine tanker videre:o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København