Svar: Renlighed - 2 år, 6 mdr.

28. december 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forældre

Det er hårdt at have 3 blebørn og jeg kan godt forstå at I derfor gerne vil have jeres ældste datter renlig. Det bedste udgangspunkt for at forsøge, er dog at hun selv kommer og meddeler at hun gerne vil have bleen af.

Derudover er det vigtigt at hun er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer, først der er hun fysiologisk parat til at I kan forsøge. I skal også være opmærksom på at renlighed har forskellige faser. Ofte kommer barnet først og fortæller at det har tisset eller lavet og gerne vil have tørt på, så kommer barnet og siger "nu tisser jeg" og først tilsidst kommer barnet og meddeler "Jeg skal tisse", hvor efter der går få sekunder og så kommer det.

Det lyder ikke helt som om at jeres datter har været disse faser igennem og jeg tror derfor I har ret i at hun startede med at få bleen af fordi hun gerne ville det samme som de andre i børnehaven - hun var bare ikke helt parat. Derfor er det rigtig godt at I har taget beslutningen om at give hende ble på igen og givet renligheden en pause.

Det er altid lettere at træne renlighed når det er sommer. Det er simpelthen dømt til at gå galt, hvis man skal nå både at få flyverdragten, strømpebukserne og trusserne af og er der så knapper og lynlåse også, så er det først rigtig svært. Om sommeren, hvor hun har bare ben og en sommerkjole på og et par små trusser, er det meget lettere at nå toilettet og det er vigtigt at hun får så mange succesoplevelser som muligt.

Når det er sagt, så synes jeg dog også at I har en vigtig pointe i at hun gerne må begynde at opfatte sig selv som større end de andre. Ikke at I skal til at stille for store krav eller forventninger til hende, men mere at hun skal vide at hun er noget særligt fordi hun er sig selv, hun er den hun er. Det betyder også at hun kan noget netop fordi hun er den ældste, som de andre ikke kan og hun skal fortælles hvor dejligt det er, at I har lige netop hende og hvor meget I sætter pris på alt det hun kan, fordi hun er ...

Annonce

... den hun er.

Det vil være en god idé at I læser nogle bøger om at være storesøster og om at være "mig". Det kan være bøger om hvordan man ser ud, hvordan ser en baby ud, hvordan ser en pige ud, hvordan ser en mand og en dame ud osv. Hvad spiser man, hvad tager man på af tøj osv. alt efter hvad man er. Altså på den måde prøve at få hende til at se forskellighederne på hende og de to mindre søstre. Selvom du ikke synes der er så meget forskel i alder og forskellighederne minimeres jo ældre de bliver, så er der dog stadig forskel på om man er 1½ eller 3½.

Jeg tænker, at hvis I på den måde stille og roligt får hende drejet ind på hvad det er hun kan i kraft af den hun er, så vil det også falde mere naturligt at hun som den "store pige" hun er, til sommer ikke længere behøver bruge ble. Lad hende i begyndelsen beholde bleen (bukseble) på og følg hende så på toilettet en gang imellem. Det at opleve en succes med en tør ble er rigtig godt i stedet for at pille bleen af for tidligt og give hende nederlag med våde bukser:o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan overveje om I allerede i løbet af de næste måneder skal forsøge at tale med hende om netop at beholde bleen på, så sker der ikke noget hvis man kommer til at tisse, men at hun så kan prøve at gå på toilettet en gang imellem. Og hvis det så går godt flere gange, så kan I i takt med at sommeren kommer, tøjet bliver lettere osv. aftale at I forsøger uden ble.

Jeg tænker således også at måden at få hende videre på, handler om ikke at sammenligne hende med sine søskende eller stille krav i forhold til dem "du kan godt selv, du er så stor", men i stedet prøve at rose hende, når hun gør noget som hjælper jer, når hun gør noget som hun kan gøre fordi hun er den ældste. Så hun får selvværd, følelsen af at hun er noget særligt fordi hun er den ældste og derfor gerne vil gøre mere af dette.. håber I forstår hvor jeg vil hen:o)

Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår til jer alle 5:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder