Brev:
Renlighed - 2 år, 6 mdr.
28. december 2007
Alder:
2 år, 6 mdr.
Renlighed - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Jeg er nyt medlem som har lyst til at stille nogle spørgsmål.
Vi har en datter som lige er blevet 3 1/2 år og derudover har hun to små søstre på godt 1 1/2 år, så ja de 3 piger har vi fået rrrret så tæt.
Vores store pige har taget denne omvæltning helt fantastisk, hun synes at hendes to søstre er helt fantastiske. 90% af tiden leger de rigtig fint sammen, hun opdrager dem (som hun nu hører mor og far gør.....) og hun pjatter meget sammen med dem. Jeg vil beskrive det som at hun går "ned i niveau" og søstrene lærer en masse fra hende og "går op i niveau" De sidste 10% af tiden kan de slås om legetøj og hun vil så oftes have alt det de leger med... men alt i alt MEST positivt.
For at beskrive vores store pige kan jeg fortælle at hun virker robust og kvik, er super dygtig til at lave puslespil og ellers også til at pusle med kreative opgaver som perler, modellervoks mm. Hendes ordforråd er stort men hendes udtale er ikke ret god. Hun har altid være UALMINDELIG nem.
Hun valgte i sommers eller sen-sommer at hun ville smide bleen, men jeg kunne se at hun havde svært ved at styre det (tror nok at hun valgte at prøve fordi vennerne i børnehaven smed deres på dette tidspunkt). Det gik ok hjemme, men var ikke tryg ved fremmede toiletter. Men også hjemme gik det ofte galt. Hun løb ud og sagde at hun skulle tisse, men havde ikke tålmodighed til at sidde ret længe hvorefter hun løb og 2 min efter lå der en sø på gulvet. Vi har hver gang taget det helt afslappet.
Der skete så det at jeg glemte at give hende ble på når jeg afleverede hende i børnehaven og idet jeg jo så heller ikke havde talt med dem om det ja så gik det galt et par gange. Jeg valgte så at give hende bleen på igen og ikke snakke mere om det.
Der er nu gået 3 måneder hvor vi intet har sagt og jeg er derfor int. i at høre om vi helt skal vente på hun selv tager et initiativ eller om vi skal begynde at tale om det?
Hun har også stadig et stort behov for at gøre det samme som sine søstre. Har i lang tid spist havre uden hagesmæk, men VIL have den på nu, og det SKAL være den samme som søstre. Siger de "ba ba ba" siger hun det samme...Og sådan kopierer hun dem ofte i alt. Det skal også fortælles at jeg har gået en stor del af tiden med alle 3 børn alene idet vores far arbejder en del, men lige nu går jeg hjemme og prøver specielt at bruge ekstra tid med vores store pige.
Hun har fået lov til at "være baby" men det begynder efterhånden at virke lidt forkert, idet hun er en høj pige og jo ikke ligefrem ligner en baby mere....
Skal hun fortsat ha lov til at gøre alt det samme som søstrene? hvor sætter jeg grænsen?
Hun kan jo sagtens selv tage tøj på, flyverdragt på etc, men det er jo skønt at få hjælp....
Har du et par gode råd??
Med venlig hilsen
forældre til 3 blebørn