Svar: Renlighed - 2 år, 9 mdr.

15. december 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Det bedste udgangspunkt for at starte renlighed er faktisk at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil forsøge og det er jo det, din datter gør. Derfor synes jeg det vil være helt okay, hvis I forsøger her i juledagene, hvor I er hjemme, at se om hun kan finde ud af det, når hun ikke har ble på.

Helt overordnet tænker jeg dog at det generelt er bedre med en tør ble og en succesoplevelse med det, end at få våde bukser og opleve nederlag. Og det at blive renlig har forskellige faser.

Først tisser barnet i bukserne, så begynder barnet at fortælle at nu tisser det og så til sidst kommer barnet lige inden det sker. Fra barnet fornemmer at nu skal det tisse, når at sige det og til det sker, er der rigtig kort tid. Derfor skal man være hurtig til at reagere og det er vigtigt at man ikke skælder ud, hvis det går ...

Annonce

... lidt galt.

Da din datter er rigtig god til at tale og lyder til at være godt med der, så tænker jeg på om I måske kunne lave en aftale om at hun får en bukseble på (dem der sidder ligesom trusser) og når hun så skal tisse, så skal hun sige til og så hjælper du hende ud på toilettet. Hvis hun er i stand til dette og successen med en tør ble er der flere gange, så prøv at tage bleen af hende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som sagt synes jeg I skal forsøge her i juledagene, hvor du er hjemme og I har mere tid til at være opmærksomme. Lad hende altid beholde bleen på om natten, så hun ikke vågner op i en våd seng og så følg det hun fortæller. Hvis hun selv beder om at få en ble på igen, så lad hende også få det.

Det lyder som om at hun er godt på vej i processen og at I kan forsøge stille og roligt.

Rigtig meget held og lykke med det og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder