Svar: Renlighed - 2 år, 9 mdr.
15. december 2007
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Det bedste udgangspunkt for at starte renlighed er faktisk at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil forsøge og det er jo det, din datter gør. Derfor synes jeg det vil være helt okay, hvis I forsøger her i juledagene, hvor I er hjemme, at se om hun kan finde ud af det, når hun ikke har ble på.
Helt overordnet tænker jeg dog at det generelt er bedre med en tør ble og en succesoplevelse med det, end at få våde bukser og opleve nederlag. Og det at blive renlig har forskellige faser.
Først tisser barnet i bukserne, så begynder barnet at fortælle at nu tisser det og så til sidst kommer barnet lige inden det sker. Fra barnet fornemmer at nu skal det tisse, når at sige det og til det sker, er der rigtig kort tid. Derfor skal man være hurtig til at reagere og det er vigtigt at man ikke skælder ud, hvis det går lidt galt.
Da din datter er rigtig god til at tale og lyder til at være godt med der, så tænker jeg på om I måske kunne lave en aftale om at hun får en bukseble på (dem der sidder ligesom trusser) og når hun så skal tisse, så skal hun sige til og så hjælper du hende ud på toilettet. Hvis hun er i stand til dette og successen med en tør ble er der flere gange, så prøv at tage bleen af hende.
Som sagt synes jeg I skal forsøge her i juledagene, hvor du er hjemme og I har mere tid til at være opmærksomme. Lad hende altid beholde bleen på om natten, så hun ikke vågner op i en våd seng og så følg det hun fortæller. Hvis hun selv beder om at få en ble på igen, så lad hende også få det.
Det lyder som om at hun er godt på vej i processen og at I kan forsøge stille og roligt.
Rigtig meget held og lykke med det og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske