Svar: Toilettræning - 22 mdr.
10. november 2007
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Jeg kan nu godt lide konkrete spørgsmål, men det synes jeg da også at du plejer at stille:o)
Det lyder ganske rigtigt som om at det kunne være værd at forsøge med lidt renlighedstræning i forhold til Isabella. I må dog ikke have for store forventninger, for det er en proces, som hun skal igennem og hun er endnu ikke så gammel. Det at blive renlig har jo forskellige faser, hvor barnet starter med at fortælle at det har lavet i bleen, så kommer barnet og fortæller at nu laver det i bleen og tilsidst kommer barnet og fortæller at nu skal det lave i bleen. Det lyder som om at Isabella er godt igang med første fase og det er rigtig godt, men samtidig er hun endnu ikke helt klar.
Det bedste tidspunkt at starte samarbejde omkring renlighed er hvis barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil have bleen af. Derudover er det en forudsætning at hun er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer og det er altså en blanding af at hun både skal være interesseret, motiveret og fysiologisk parat.
Isabella lyder ganske givet interesseret og det synes jeg godt I kan udnytte ved at købe en potte, eller et toiletsæde, som hun så kan sidde på, hvis hun har lyst og interesse herfor. Men som sagt skal I ikke regne med at der er gevinst. Så lige nu handler renlighedstræningen hos jer om at hun fortsat skal synes det er spændende, at der ikke skal være noget ubehageligt eller nederlag forbundet med renlighed, at det skal gøres til noget helt naturligt.
Børn der er hjemme og som ser voksne gå på toilettet vil ofte gerne have et toiletsæde. De spejler sig jo i de voksne og vil gerne gøre det de ser vi gør. Derfor er det for disse børn tit mere naturligt at sætte sig på et toiletsæde - de føler det er mere rigtigt. Andre børn, som ofte er i dagpleje og i institution, som ser andre børn sidde på potte, vil gerne dette. De vil gerne som de ser andre børn gøre. Det er ikke fordi at det ene således er mere godt end det andet, det handler meget om hvad det enkelte barn finder mest rigtigt og er mest motiveret for.
Hvis man som jer har en pige, der er meget bevidst om højde og har lidt spirende farefornemmelse i den retning, så kan en potte være en god idé. Har man et barn som ser afføringen som en del af sig selv og som har svært ved at lade afføringen blive skyldet ud i toilettet, så vil potten også være godt. Men har man et barn, der gerne vil sidde rigtigt på toilettet ligesom mor og far gør, så er toiletsæddet vigtigt og det man så køber.
Så jeg tænker at Isabella fortsat er den tidlige fase af renlighed og det er fint at I lader hende forsøge, hvis hun viser interesse for det og det er godt at gøre det hele så naturligt og uproblematisk som muligt. Hun er dog stadig så lille og så tidligt i faserne at I ikke skal tage bleen af hende. Hun kan ikke nå at sige til inden og det er synd for hende, at ende med våde bukser. Det er langt bedre med en ble, som det på et tidspunkt lykkes at holde tør. Så lad hende endelig beholde bleen, men har hun lyst til at tage den af og prøve at sidde uden på endten potte eller toilet, så vær med på det og lad hende gøre det.
Med hensyn til at sidde i højden, så er dette som jeg kort nævnte sammehængende med hendes alder og den spirende farefornemmelse hun har - hun er så gammel nu at hun helt er klar over at når man klatrer op, så kan man ikke nødvendigvis komme ned igen og derfor vægrer hun sig mod at være i højden.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske