Svar: Renlig i andet forsøg?
5. november 2007
Alder:
3 år
Kære Neel
Renlighed er en proces og noget barnet fysiologisk skal modnes til. Et godt tegn til at man kan forsøge er hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer, men han skal naturligvis også virke parat og vise interesse for at smide bleen.
I første omgang synes jeg ikke at man skal tage bleen af, men begynde at bruge 'ble-bukser' som kan trækkes op og ned som et par underbukser. Så i stedet for at skifte ble, så forsøger man at lave en aftale med barnet om at gå på toilettet inden man f.eks. kører ud at handle, inden man løber ud og leger osv.
For mig at se er det langt bedre at have succes med en tør ble og blive rost for dette end at fjerne bleen og opleve nederlag med våde bukser. Jeg er derfor ikke tilhænger af at man tager bleen for tidligt af, men synes at man i stedet skal prøve at motivere barnet til at komme på toilettet og at bleen således holdes tør. Hvis barnet så selv siger at det gerne vil prøve at have bleen af, så er det kun fint og den opfordring skal man så følge.
Renlighed består af flere faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen, herefter fortæller barnet at nu laver det i bleen og til sidst når barnet at sige til lige inden. Det er altså også vigtigt at man holder øje med, hvor barnet er henne i denne udvikling. Hvor bevidst er barnet om at det tisser og laver noget i bleen.
Det er ofte en stor fordel at træne renlighed om sommeren, hvor barnet har mulighed for at løbe lidt rundt uden for, endten med bar numse eller bare i et par underbukser, badebukser. Netop det at bleen pludselig er væk giver barnet en bevidsthed om at der kommer noget ud af dem og kan derfor være medvirkende årsag til at de så småt begynder at komme igennem de faser, hvor de fornemmer "nu tisser jeg" og "nu skal jeg tisse".
Samtidig er det lettere at nå på toilettet, når man ikke har særlig meget tøj på, den tid der går fra man mærker man skal tisse og til man tisser er meget kort, når man er barn. Alt for meget tøj, der skal nå og af, for mange knapper, livrem osv. er derfor uhensigtsmæssigt, når man træner renlighed.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Lige nu lyder det som om at I skal slappe lidt af og lade jeres dreng beholde sin ble og ikke give renligheden for meget opmærksomhed.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske