Svar: Renlighed - 4 år
2. oktober 2007
Alder:
4 år
Kære Dorthe
Det er helt normalt at børn begynder at holde sig og være bange for at skulle af med sin afføring, når de har prøvet at have forstoppelse og det har gjort ondt at skulle have det ud.
Jeg ved at I tidligere har givet ham lidt laktulose med god virkning og det kan godt være en idé i en periode, så han oplever at afføringen på ingen måde er hård og derfor ligesom kommer væk fra det at det gør ondt.
Jeg ser ikke nogen problemer i at han på nuværende tidspunkt får en ble på, når han skal af med sin afføring. Det at han er bevidst om at nu kommer det og han gerne vil have bleen på og lave i den, er betydeligt rarere end at lave i bukserne. Samtidig er det rigtig vigtigt at han slapper af omkring afføring, at I ikke gør et for stort problem ud af det men i stedet prøver at fjerne fokus fra det, så det ikke er specielt interessant og ej heller problematisk.
Det er naturligvis en god idé at medtænke hans kostvaner og se på om I kan gøre noget der, så han så vidt muligt ikke får forstoppelse igen. Det er her vigtigt at han får masser at drikke og at I holder lidt igen med store mængder mælk og også banan. Giv derimod meget gerne alle andre slags frugt og bær, give gerne appelsin og mandarin og også gerne blommer og svesker. Måske kan han lide svesker uden sten direkte fra posen eller måske vil han drikke lidt sveskejuice...
Rugbrød er rigtig godt og det er fint, hvis I generelt vælger brød af den grove type. Fibre er godt og vigtigt til at holde maven igang. En portion havregrød kan også fortsat være en god måde at starte dagen på selv om man er blevet 4 år.
Kogte grøntsager optages bedre end rå og selvom mange børn ikke er så glade for kogte grøntsager i den alder, så kan I godt forsøge med lidt kogte ærter eller majs. Råkost kan også gives - her kan I give lidt reven gulerod med æble og lidt rosiner.
Kød og fisk kan jo gives på mange måder. Hvis han ikke er til rigtige stykker kød, så kan det være som smørbart pålæg - det kan være makrel- eller tunsalat, det kan være rejer, det kan være kyllingelår man gnaver, det kan være pølser. Nogle børn spiser kød, hvis det er hakket og indgår i en ret, som millionbøf eller pastasovs eller kødboller i en gang hønsekødssuppe, andre børn spiser helt kun kød, hvis de er adskilt fra sovs og andre ting - det kunne være f.eks. lidt kogt hamburgerryg eller et stykke flæskesteg.
Jeg tror også at jeres dreng er bange for at det skal gøre ondt på ham. Det kender de fleste af os jo også fra os selv - lige efter en fødsel frygter de fleste jo også for at skulle på toilettet igen og vil helst ikke presse... :o) Og sådan har jeres dreng det også. Jeg tror mere, det er her problemet ligger og ikke så meget at han er forsøger at få opmærksomhed i øvrigt. Så mit råd er altså at I forsøger at holde hans mave igang bedst muligt og giver ham en ble på, når han beder om det, så han oplever lidt ro og ikke føler sig presset.
Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske