Svar: Småt og stort i bukserne

2. juni 2003

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Birgitte,

At være renlig betyder, at man har kontrol over vandladning og afføring. Det er meget forskelligt hvornår det enkelte barn har denne kontrol. Mange børn er renlige omkring 3 års alderen, mens andre først bliver det langt senere. Som regel bliver barnet først renligt i løbet af dagen og mange børn bruger faktisk ble om natten helt frem til 5 års alderen. Når et barn skal være renligt er samarbejde vigtigt. Et tegn på at barnet er motiveret kan være, at barnet selv giver udtryk for, at nu er det slut med at bruge ble.

Det er normalt at man som forældre godt kan blive lidt utålmodig, men det er meget vigtigt, at man ikke presser barnet og at det ikke bliver en magtkamp. Det er derfor fint, at du forsøger at undgå konflikter. Husk altid at rose når det går godt og ikke skælde ud, når det går galt.

Du skal være opmærksom på, at mange børn ikke er i stand til at tisse, hvis blæren ikke er fuld, så det med at tisse af, før man går hjemmefra, det kan de ikke. Det betyder dog ikke, at det ikke er en god idé. Jeg mener, det er udmærket at give barnet denne vane. Du skal dog give udtryk for, at det var fint at barnet forsøgte, selvom der ikke kom noget. Husk også, at barnet lærer af, hvad det ser dig gøre,- du er rollemodel for dit barn. Hvis du kræver, at han skal gå på toilettet før I går ud af døren, så bør du også selv gøre det. Dermed viser du ham, at det er noget man bare gør. Sig f.eks.:"vi skal lige huske at tisse inden vi går".

Der kan være flere grunde til at et barn, som var blevet renligt, pludselig får tilbagefald. En grund kan være en ny baby i familien. Du skriver ikke om det andet barn I har, er en yngre søskende. Det at tisse i bukserne er en måde at vise jalousi, eller kræve opmærksomhed, hvilket du også selv er inde på kan være årsagen. Der er faktisk også børn, der kan kontrollere deres afførings og vandladningsmønster så præcist, at de hver gang moderen f.eks. netop har sat sig til rette med den lille for at amme, så kommer det: "Moar,- jeg skal tørres!"

Hvis du mener, at din dreng gør det fordi han søger opmærksom hed, så kan det være en god ide, at du eller din mand laver noget med din søn alene. Husk også at fortælle ham, hvor dygtig han er til andre ting, så han får en følelse af at være god nok, selvom han endnu ikke er renlig. Det at han brødbetynget ...

Annonce

... siger "jeg nåede det ikke mor", viser at han udmærket er klar over, hvad du forventer af ham. For børn går der ikke mange sekunder fra at løbe og lege og til at mærke at nu skal man tisse, så derfor er det normalt at der tit kan ske uheld og jeg tror bestemt ikke, at han har nogen bagtanker og mener at det er nemmere at få dig til at tørre op. Børn søger jo ofte at gøre det de ved gør forældrene glade og stolte. Vær opmærksom på at det tager lang tid at blive renlig. Der sker tit uheld og det skal der være plads til.

Det kan også have betydning at vi nu er inde i vinterperioden. Børn har tit mere tøj på og kan ikke nå at bede om hjælp til afklædning, inden det går galt. Vær opmærksom på, at det skal være let for ham at få tøjet af. Overalls, livremme, bukser med stramme knapper osv. gør det sværere for ham at nå det. Det kan også være så koldt at barnet ikke har lyst til at få bukserne af, eller sidde på et koldt toiletsæde.

Nogle børn kan ikke lide at gå på toilettet andre steder end hjemme. F.eks. kan børn få tilbagefald under en ferie. Det kan også skyldes de hygiejniske forhold. Der kan f.eks. være tisset på brættet eller andet, som gør at barnet ikke har lyst til at bruge toilettet. Nogle børn bryder sig ikke om at sidde bag en lukket dør og andre børn bryder sig ikke om at sidde frit fremme, hvor alle kan se. Hvordan er toiletforholdene i børnehaven, er der et toilet din søn hellere vil bruge end et andet?

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er normalt at børn kan finde på at lave i bukserne, når ingen ser det. De gemmer sig og kommer frem, når afføringen er i bukserne. Lad være med at kommentere dette for meget og tag de snavsede bukser væk. Det er en overgang og det går som regel over af sig selv.

Er din dreng for øvrigt begyndt at interessere sig for at stå op og tisse,- ligesom far. Måske kan det motivere ham til at gå hyppigere på toilettet, at han nu kan stå op. Hvis han ikke er så høj, kan han stå på en skammel. Prøv ellers i en periode at lade hverdagen handle om andet end potten og wc'et. Der er som regel ikke noget at være urolig for.

Til sidst vil jeg lige nævne, at man selvfølgelig også altid skal overveje om barnet har en blærebetændelse. Det kan du få undersøgt ved at aflevere en urinprøve hos egen læge. Men ud fra det du beskriver, tyder det ikke umiddelbart på dette.

Held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder