Brev:
Småt og stort i bukserne
2. juni 2003
Alder:
3 år
Småt og stort i bukserne
Min søn blev ble-fri for 8 mdr. siden, og det gik fint med at gå på toilet. I sommers havde han så en periode, hvor han af og til gjorde det i haven. Det sagde vi, vi ikke ville have, og at det skulle gøres på toilettet. Så blev han renlig igen, men de sidste 4 uger har han næsten hverdag lavet stort+småt i bukserne både i børnehaven og derhjemme. Han siger fra (NEJ), når vi spørger, om han skal på toilettet.
For at undgå konflikter er jeg begyndt stille og roligt at tage ham i hånden og følge ham på toilettet og sætte ham op. Det protesterer han sjældent imod og det går fint - når timingen ellers lykkes. Når vi skal køre en tur forlanger vi, at han sætter sig på toilettet. Vi har sagt, at det ikke er altid at man synes man kan tisse, men man kan altid lidt.
Selv siger han brødbetynget "jeg nåede det ikke mor". Der er ikke sket nogen ændringer i hans liv hverken i børnehaven eller hjemme, og han er en meget glad og (over)frisk dreng - heldigvis. Hvad kan jeg gøre for, at han bliver opmærksom på tissetrang før skaden er sket?
Min egen teori er, at nyhedsinteressen for toiletbesøg er faldet til nulpunktet, og det er nemmere at få mor til at tørre op. Herudover giver det opmærksomhed - hvad han ellers får meget af (vi har kun 2 børn og jeg er på deltid).
Jeg ser meget frem til et godt råd.
Hilsen Birgitte