Svar: Renlighed - 2 år
21. september 2007
Alder:
2 år
Kære Frejas mor
Det bedste tidspunkt at starte "renlighedstræning" på er når barnet selv kommer og siger at det gerne vil have bleen af. Derudover er det vigtigt at barnet rent fysiologisk er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer...
Mange børn vil i 2 års alderen pludselig have en interesse for deres egen krop, herunder at der er forskel på piger og drenge og at der kommer tis ud osv. Især når de render uden ble, så bliver de opmærksomme på dette og synes det er mægtigt interessant.
For nogle er det kun en fase og ikke ensbetydende med at de er klar til renlighed, for andre er det faktisk et signal om at de er ved at være klar, i hvert fald til at forsøge lidt om dagen.
Det bedste I kan gøre er fortsat at give jeres datter en ble på, så hun oplever en succes med en tør ble og ikke skal have det nederlag der kommer med våde bukser. Men nu hvor interessen er der, vil det være rigtig godt at følge hende, når hun har lyst og også en gang imellem opfordre hende til at tisse på toilettet. Det I gør lyder således rigtig fint.
I skal naturligvis lige have med i tankerne at hun jo skal være storesøster i løbet af de næste måneder og at hun i den forbindelse godt kan gå helt i modsatte grøft og slet ikke være klar til renlighed. Men lige nu hvor interessen er der, så er det fint at I forsøger og det er helt okay at det er dig og ikke far. Det vigtigste er at hun bibeholder en naturlig lyst og nysgerrighed efter at gøre som hun ser du gør..:o)
Så mit råd er altså at I lader hende komme på toilettet om morgenen som nu og i løbet af dagen, hvis hun viser interesse for det. Lader hende beholde bleen på, køb buksebleer som kan hives op og ned som et par trusser, så hun ikke oplever nederlag med våde bukser men i stedet får succes med en tør ble en gang imellem og vær så forberedt på at det godt kan være en fase og en interesse for sig selv og sit køn og at det hele sagtens kan ændre sig i løbet af de næste måneder.
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske