Svar: Ved at blive renlig

6. september 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Hvor er det bare flot at jeres datter nu er igang med at blive renlig og det er super godt at hun selv har taget initiativet og virker motiveret. Det er det bedste udgangspunkt for at samarbejdet kan begynde.

Og det er et samarbejde der er tale om, derfor er det utroligt vigtigt at følge jeres datter og det er en meget bedre idé at give en ble på en gang imellem, når man ved at det vil være svært for hende at undgå uheld, end det er at kræve at nu må hun slet ikke bruge ble.

De fleste børn vil i begyndelsen ikke kunne finde ud af at være renlige om natten og bruger derfor natble og det er helt fint. Det kommer ligeså stille og roligt i takt med at hun bliver ældre.

Om dagen, når de skal på legepladsen og hun bliver opslugt af en leg, så er det på samme måde rigtig fint at give hende ble på. Det er meget bedre at opleve succesen med en tør ble end at få nederlaget med våde bukser.

Om aftenen, når uheldet sker på sofaen, så er det sandsynligvis fordi hun er træt og samtidig fordi hun også der jo har drukket og spist sin aftensmad... Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis I kunne forsøge at få hende til at tisse og vaske hænder inden aftensmaden og måske igen efter. Det er generelt en god idé at have lidt faste toilettider, at man altid tisser inden man sætter sig til bords, at man tisser inden man kører ...

Annonce

... op at handle, at man tisser når man står op, at man tisser inden man skal i seng. Det er sådan det er og ikke noget man diskuterer, I skal derfor heller ikke spørge "skal du tisse", men i stedet opfordre "du skal lige gå ud at tisse inden vi kører", og så skal I naturligvis også selv gøre det - reglerne gælder for alle.

Med hensyn til at det er sjovt at sidde på toilettet og hun gerne vil det hele tiden, så er dette en periode. At sætte uret til 2 minutter... tja hvis det fungerer, så er det vel okay, men I skal være opmærksomme på at nogle børn skal have lov til at sidde lidt længere eller måske kan føle sig presset 'jeg skal, jeg skal, jeg skal' og så kan man selvfølgelig ikke. Men alt med børn er jo en balance.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogen vælger at læse en pixibog imens barnet sidder på toilettet og når bogen er slut, så er toiletbesøget overstået... Igen kan den metode jo diskuteres, det kan være det er derfor der er så mange (især mænd) der nyder avislæsning på toilettet som voksne... alternativet kunne jo være at man fik læst en pixibog i sofaen, når man var færdig på toilettet og det kunne måske gøre at barnet gjorde sig færdig og ikke bare sad og pjattede...

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Ellers går det rigtig fint og i den helt rigtige retning hos jer, følg I jeres piges signaler, så kommer det stille og roligt:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig