Svar: Ved at blive renlig
6. september 2007
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære mor
Hvor er det bare flot at jeres datter nu er igang med at blive renlig og det er super godt at hun selv har taget initiativet og virker motiveret. Det er det bedste udgangspunkt for at samarbejdet kan begynde.
Og det er et samarbejde der er tale om, derfor er det utroligt vigtigt at følge jeres datter og det er en meget bedre idé at give en ble på en gang imellem, når man ved at det vil være svært for hende at undgå uheld, end det er at kræve at nu må hun slet ikke bruge ble.
De fleste børn vil i begyndelsen ikke kunne finde ud af at være renlige om natten og bruger derfor natble og det er helt fint. Det kommer ligeså stille og roligt i takt med at hun bliver ældre.
Om dagen, når de skal på legepladsen og hun bliver opslugt af en leg, så er det på samme måde rigtig fint at give hende ble på. Det er meget bedre at opleve succesen med en tør ble end at få nederlaget med våde bukser.
Om aftenen, når uheldet sker på sofaen, så er det sandsynligvis fordi hun er træt og samtidig fordi hun også der jo har drukket og spist sin aftensmad... Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis I kunne forsøge at få hende til at tisse og vaske hænder inden aftensmaden og måske igen efter. Det er generelt en god idé at have lidt faste toilettider, at man altid tisser inden man sætter sig til bords, at man tisser inden man kører op at handle, at man tisser når man står op, at man tisser inden man skal i seng. Det er sådan det er og ikke noget man diskuterer, I skal derfor heller ikke spørge "skal du tisse", men i stedet opfordre "du skal lige gå ud at tisse inden vi kører", og så skal I naturligvis også selv gøre det - reglerne gælder for alle.
Med hensyn til at det er sjovt at sidde på toilettet og hun gerne vil det hele tiden, så er dette en periode. At sætte uret til 2 minutter... tja hvis det fungerer, så er det vel okay, men I skal være opmærksomme på at nogle børn skal have lov til at sidde lidt længere eller måske kan føle sig presset 'jeg skal, jeg skal, jeg skal' og så kan man selvfølgelig ikke. Men alt med børn er jo en balance.
Nogen vælger at læse en pixibog imens barnet sidder på toilettet og når bogen er slut, så er toiletbesøget overstået... Igen kan den metode jo diskuteres, det kan være det er derfor der er så mange (især mænd) der nyder avislæsning på toilettet som voksne... alternativet kunne jo være at man fik læst en pixibog i sofaen, når man var færdig på toilettet og det kunne måske gøre at barnet gjorde sig færdig og ikke bare sad og pjattede...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Ellers går det rigtig fint og i den helt rigtige retning hos jer, følg I jeres piges signaler, så kommer det stille og roligt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske