Ved at blive renlig

6. september 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Ved at blive renlig

Hej Helen,

Nu er vores store pige i gang med at smide bleen, det er bare så vildt altså:-) Her i weekenden har hun af sig selv pludselig sagt "jeg skal tisse og vil gerne på wc" og den var vi jo med på og sådan fortsatte det næsten resten af weekenden. Hun beholdte bleen på da hun ikke gav udtryk for at hun gerne vil have den af og på den måde (som jeg også kunne forstå på dig) så sker der jo ikke uheld, som hvis hun tissede ned ad benene, (set med hendes øjne) og det tror jeg har været rigtig godt.

Desværre fik jeg ikke sagt det i børnehaven da jeg afleverede hende mandag, men da jeg hentede hende fortalte de stolt at hun havde smidt bleen:-) Hun havde altså fortsat sagt at hun gerne vil på wc og efterfølgende sagt at hun ikke vil ha ble på - og sikke stolt mor her blev:-)

Vi har så fortsat i hendes tempo, men om aftenen kan jeg se at hun er for træt til at sige hun skal tisse og det ender med våde bukser, vi gør intet nummer ud af det og hun tager det ok (men det er lidt trist med en våd sofa!). Ved sengetid får hun så ble på og om morgenen spørger jeg hende om hun vil have ble på og det vil hun gerne og så vil hun godt have den af senere i børnehaven.

Jeg snakkede med en af pæd. i dag og hun sagde ...

Annonce

... at hun tror at vi/de forsat skal give hende ble på, når de er på tur og når de er på legeplads da hun er så optaget af legen at hun ikke når på wc eller registrerer hun skal tisse. Og så også at spørge hende om hun vil ha ble på og ta en dag ad gangen.... For mig lød det som en god idé.

Jeg syntes det er svært med den ble. Jeg vil gerne gøre det så nemt for hende så hun har det godt med at smide bleen, men jeg ved ikke om det er en bjørnetjeneste at gi hende ble på i ny og næ? Er det bedst at gøre som hun gerne vil eller skal vi skære igennem og fortælle at hun godt kan gå på wc og ikke få ble på og så ta uheldene som de kommer?

Hun syntes jo også det er enormt sjovt at sidde på wc og tit vil hun derud uden hun skal noget og der er hysterisk skrigeri bare vi nævner at hun ikke skal sidde på wc hvis hun ikke skal tisse! Selv efter en tissetår mener hun at hun stadig skal tisse for at hun kan få lov at sidde der endnu, det ender meget i leg med wcpapir, sang og leg:-) Vi er begyndt at sætte uret til 2 min. så hun ved at hun skal op når det ringer - virker det helt hen i vejret?

Ja jeg håber du forstår lidt af det jeg ikke forstår og har lidt gode råd:-)

Mange hilsner fra en mor til en meeeeeeget stor pige;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.