Svar: Renlighed - hjælp i børnehaven
28. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Dorthe
Det er rigtig synd for jeres dreng at han har skulle opleve de nederlag, som det naturligvis er for ham at have afføring i bukserne. Og det er rigtig synd at det sker i børnehaven og at han ikke føler sig tryg nok ved personalet der.
Det er naturligvis problematisk at der har været så stor udskiftning i personalegruppen, at jeres dreng reagerer på det. Jeg synes også det er relevant at I finder ud af om der er andre ting der foregår - det kan være ting der sker i børnehaven, noget med de andre børn osv. som påvirker ham i øjeblikket. Det at han har mareridt og du oplever ham som slet ikke sig selv, tyder på at der er noget andet galt, som I skal finde ud af hvad handler om.
I forhold til renlighed, så er min umiddelbare tanke, at det måske vil kunne lade sig gøre at lave en aftale med ham om at skulle have en ble på, når han er i børnehave, således at når han laver afføring så er det i bleen. Han vil dog stadig kunne gå på toilettet og tisse, når han skal tisse. Det skal naturligvis være en bukseble, som man trækker op og ned som et par trusser, på den måde vil han kunne gå ud at tisse, når han skal, vil kunne undgå at føle sig presset til at gå på toilettet og vil samtidig kunne få en ren ble på, når han så har behov for det.
Det handler lige i øjeblikket om at gøre ham tryg nok ved toilettet igen. Sidder han ned og tisser? Hvis han gør det, så vil der sandsynligvis ske det at han en dag helt automatisk presser lidt og så får lavet en lille smule afføring i toilettet og dermed finder ud af at det er helt ufarligt og ikke gør ondt. Men lige nu har han en erfaring med sig om at det er rigtig ubehageligt og det gør at han holder sig, får endnu mere ondt osv. og det skal han ikke udsættes for.
Det er enormt vigtigt at I virkelig medtænker at han ikke på nogen måde skal presses til noget og at I tværtimod går lidt i den anden grøft og prøver at lade ham være lidt lille. Han har brug for at få styrket sit selvværd lidt, så han ved at han er god nok som han er, at han er elsket netop fordi han er den han er og at det hele er okay. Det er således okay at have en ble på en gang imellem, det kan faktisk være helt befriende for ham. Hjemme må I så se hvad der bedst passer og igen følge ham og selv lade ham bestemme, hvis han vil have ble på der, så får han det, hvis han vil have den af, så er det også fint. Hans lyst og dermed hans parathed er det som er styrende.
Som sagt så tænker jeg at det er vigtigt at I finder ud af hvad der ellers rører sig I ham, I skal naturligvis sikre jer at I som forældre ikke er begyndt at stille for store krav og forventninger som han ikke kan honorere. Måske der også er sket noget i jeres liv, som påvirker ham? Men ellers må I prøve at spørge lidt ind til ham og hvordan det er at være ham i øjeblikket. Hvad han laver i institutionen, om der er nogen at lege med, hvad de leger osv. og se om I kan finde en forklaring på, hvorfor han har det skidt i øjeblikket, for det tror jeg faktisk han har...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske