Svar: Renlighed - hjælp i børnehaven

28. august 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Dorthe

Det er rigtig synd for jeres dreng at han har skulle opleve de nederlag, som det naturligvis er for ham at have afføring i bukserne. Og det er rigtig synd at det sker i børnehaven og at han ikke føler sig tryg nok ved personalet der.

Det er naturligvis problematisk at der har været så stor udskiftning i personalegruppen, at jeres dreng reagerer på det. Jeg synes også det er relevant at I finder ud af om der er andre ting der foregår - det kan være ting der sker i børnehaven, noget med de andre børn osv. som påvirker ham i øjeblikket. Det at han har mareridt og du oplever ham som slet ikke sig selv, tyder på at der er noget andet galt, som I skal finde ud af hvad handler om.

I forhold til renlighed, så er min umiddelbare tanke, at det måske vil kunne lade sig gøre at lave en aftale med ham om at skulle have en ble på, når han er i børnehave, således at når han laver afføring så er det i bleen. Han vil dog stadig kunne gå på toilettet og tisse, når han skal tisse. Det skal naturligvis være en bukseble, som man trækker op og ned som et par trusser, på den måde vil han kunne gå ud at tisse, når han skal, vil kunne undgå at føle sig presset til at gå på toilettet og vil samtidig kunne få en ren ble på, når han så har behov for det.

Det handler lige i øjeblikket om at gøre ham tryg nok ved toilettet igen. Sidder han ned og tisser? Hvis han gør det, så vil der sandsynligvis ske det at han en dag helt automatisk presser lidt og så får lavet en lille smule afføring i toilettet og dermed finder ...

Annonce

... ud af at det er helt ufarligt og ikke gør ondt. Men lige nu har han en erfaring med sig om at det er rigtig ubehageligt og det gør at han holder sig, får endnu mere ondt osv. og det skal han ikke udsættes for.

Det er enormt vigtigt at I virkelig medtænker at han ikke på nogen måde skal presses til noget og at I tværtimod går lidt i den anden grøft og prøver at lade ham være lidt lille. Han har brug for at få styrket sit selvværd lidt, så han ved at han er god nok som han er, at han er elsket netop fordi han er den han er og at det hele er okay. Det er således okay at have en ble på en gang imellem, det kan faktisk være helt befriende for ham. Hjemme må I så se hvad der bedst passer og igen følge ham og selv lade ham bestemme, hvis han vil have ble på der, så får han det, hvis han vil have den af, så er det også fint. Hans lyst og dermed hans parathed er det som er styrende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Som sagt så tænker jeg at det er vigtigt at I finder ud af hvad der ellers rører sig I ham, I skal naturligvis sikre jer at I som forældre ikke er begyndt at stille for store krav og forventninger som han ikke kan honorere. Måske der også er sket noget i jeres liv, som påvirker ham? Men ellers må I prøve at spørge lidt ind til ham og hvordan det er at være ham i øjeblikket. Hvad han laver i institutionen, om der er nogen at lege med, hvad de leger osv. og se om I kan finde en forklaring på, hvorfor han har det skidt i øjeblikket, for det tror jeg faktisk han har...

Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.