Svar: Renlighed hos dreng
23. august 2007
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære Pia
At blive renlig er noget man modnes til og renlighed er afhængig af mange faktorer. Det bedste signal man kan få er at barnet selv kommer og meddeler at det ikke vil bruge ble mere og derudover skal barnet kunne holde sig tør i mindst 3 timer.
Jeres dreng er slet ikke nået dertil endnu og jeg har den holdning at det er langt bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end det er at få våde bukser igen og igen. Jeg synes det er synd for jeres dreng at han gentagende gange skal opleve det nederlag.
Jeg synes derfor jeres dreng skal have ble på og så skal I tage det stille og roligt og afvente at han selv kommer og fortæller at han er parat. Det er rigtig vigtigt at han ikke føler sig presset og pædagogerne i børnehaven har en vigtig pointe, når de oplever at jeres dreng virker stresset. At han også har ændret adfærd er noget I ikke må overhøre og derfor skal han heller ikke presses til renlighed allerede i efterårsferien.
Renlighed styres af hormoner og derfor skal jeres dreng også være fysiologisk parat, det kan være arveligt betinget, måske I forældre kan huske selv at have haft problemer med at tisse i bukserne. Det er heller ikke udsædvanligt at børn begynder at tisse i bukserne, når de får en mindre søskende - det er en helt normal reaktion.
Jeg synes det er meget vigtigt at I accepterer jeres dreng som han er og forsøge ikke at stille for store krav til ham. Der er ingen tvivl om at han godt ved hvad I gerne vil have og det han har brug for er at vide at I synes om ham som han er.
Gør alt hvad I kan for at styrke hans selvværd. Der er stor forskel på selvværd og selvtillid og det er vigtigt at I kan skelne dette. Selvtillid er f.eks. det man har i kraft at de ting man har, de materielle gode, det at man har den samme spiderman figur som de andre drenge osv. Selvværd handler derimod om at man føler at man har værdi som menneske, at man er elsket, at man kan noget, duer til noget. At man er noget værd og det er utroligt vigtigt at I som forældre nu begynder at styrke jeres drengs selvværd.
Prøv at lade være med at fokusere på alt det han ikke kan, men styrk ham i alt det han er rigtig god til og fortæl ham det direkte. Fortæl ham hvad han gør, som gør jeg rigtig glade. 'Hvor var det dejligt at du ville hjælpe til med at dække bord' eller hvis han fortæller om noget der har været svært, så spørg ind til hvad han gjorde og ros ham for måden han tacklede det på. Hvis han har malet en tegning, så lad være med at ros med 'det er flot', men hold i stedet fokus på processen "jeg kan godt se at du har gjort dig rigtig meget umage", "det er nogle fine farver du har valgt, hvordan kan det være du lige valgte rød og grøn" eller hvad det nu kan være. Ros ham for det han har gjort, de valg han har taget.
Vær også ærlig overfor ham. Når han siger at han er en stor dreng, så er det jo i forhold til lillebror - ja han er større end lillebror. Fortæl ham hvad det er der gør ham til noget særligt i forhold til den lille, igen hvorfor ligepræcis han har værdi. Jo han er en stor dreng, også selvom han bruger ble og så vær ærlig og sig "nogle gange bruger store børn også ble og det er helt okay".
Lad være med at stille krav om at han skal cykle, igen lad være med at presse ham til noget som han i øjeblikket ikke kan honorere - men styrk det han er god til og hold fokus på det. Så kan han måske løbe på løbehjul og så er det hvad han kan og det er super - det kan man jo også fordi man er stor.
Så mit råd er altså at I virkelig skal finde tålmodigheden frem. Lad være med at presse ham til noget, giv ham tid og ro og lad ham vide at I elsker ham for det han er og det han kan. Han er en super dejlig dreng - lad være med at sammenligne ham med andre - han er dejlig fordi han er den han er.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske