Svar: Det med at smide bleen?

31. juli 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Du har fuldstændig ret, din datter er rigtig godt igang med renligheds-processen, men er endnu ikke helt klar til at I tager bleen af hende.

Renlighed er noget man modnes til og ofte først omkring 3 års alderen, hvilket jeg kan se at jeres datter også er nu. Som regel bliver børnene renlige med vandladning før afføring og som regel bliver de også renlige om dagen før om natten. Det hele tager tid.

Et tegn på at samarbejdet kan begynde er at jeres datter kan holde sig tør i tre timer, og det bedste tegn til samarbejde er at hun selv kommer og meddeler at nu vil hun ikke bruge ble mere.

Lige nu er jeres datter i den fase at hun har fundet ud af at der kan komme tis ud, at det kilder, når det løber ned at benene, at det er varmt, bliver koldt osv. Hun er altså på et stadie, hvor hun er ved at finde ud af sin egen krop. Hun er således meget bevidst om det og det er super flot at hun ...

Annonce

... kommer og siger at hun har tisset. Det er godt på vej i processen og det skal hun også roses for.

Faserne vil ofte være sådan at barnet først kommer og fortæller at nu har hun tisset eller lavet i bleen, herefter kommer hun og fortæller at nu tisser hun og til sidst når hun at sige til inden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er altid bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end at opleve nederlag på grund af våde bukser, så behold bleen på endnu og så hjælp hende med at gå på toiletten en gang imellem. I skal ikke spørge hende hele tiden om hun skal tisse, men i stedet gøre det til en vane at sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører op at handle" eller hvad det nu kan være - sådan er reglerne, her tisser de voksne også. Kommer der så en tår på toilettet, så er det jo fantastisk dejligt og gør der ikke, så "pyt med det, sådan er det også nogle gange - men det er godt at forsøge."

Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor