Svar: Sjat-tisser

15. maj 2007

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bekymrede forældre

De fleste børn vil have en fuldt udviklet vandladningsrefleks og vil kunne holde sig tørrenår de er 3-4 år. Nogle børn har dog tendens til at være inkontinente, altså de har svært ved at holde sig tørre. Som I sikkert ved, så taler man ofte om ufrivillig natlig vandladning, men det I beskriver hos jeres datter lyder som den form for inkontinens som man kalder for Urge-inkontinen.

Der kan være forskellige årsager til at man har dette, og hos børn handler det ofte om at barnet har en overaktiv blære og disse børn tisser som regel meget hyppigt (> 7 per dag) og det er meget små mængder de tisser af gangen.

Nogle børn fortæller, at de har svært ved at mærke vandladningstrang. Dette skyldes formentlig, at blæren sender så mange signaler til hjernen, at signalerne undertrykkes. Lidt ligesom hvis man bor op af jernbanen og ikke hører togene der kører forbi.

Børn med urge-inkontinens vil ofte krydse ben og at sætte sig på hug og presse hælen mod urinrøret. Andre børn har tendens til at knibe sammen i lukkemusklen under vandladningen og dette kan ende med en stor, slap blære der tømmer sig dårligt, man kalder det for en doven blære. Disse børn får ofte blærebetændelse præcis som jeres datter.

Derudover så er det faktisk også tit sådan at børn, som har problemer med vandladningen også kan have problemer med forstoppelse og det kan nogle gange også hjælpe at have fokus på at maven generelt skal holdes igang

Det er enormt vigtigt at I ved at jeres datter ikke kan gøre for at hun har dette problem. Det er derfor rigtig synd for hende at straffe hende, det gør kun tingene værre og I må tro på at hun selv gerne vil være fri ...

Annonce

... for våde bukser og at hun ikke gør det for at genere jer.

I skal fortælle hende at I nu ved at mange andre børn har det sådan og at man godt kan gøre noget ved det. At I vil lave nogle aftaler med hende om, hvordan hun kan undgå at tisse i bukserne.

En aftale kan gå ud på at man tisser på bestemte tider. Man tisser altid når man står op og før man går i seng. Man tisser inden man går ud at lege, før man spiser mad osv. Derudover så er det meget vigtigt at man bliver siddende på toilettet og forsøger at slappe af i sin blære, så man er sikker på at den bliver helt tømt. Man skal altså give sig god tid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal også være opmærksom på hvordan jeres datter sidder på toilettet. De piger som har tendens til at tisse lige efter de egentlig har tisset på toilettet kan lide af det man kalder vaginaltisning. Dette skyldes at pigen under vandladning holder lårene så sammenpressede, at der løber en lille smule urin op i skeden og når pigen så har trukket bukserne op, render ud for at lege og slapper af i sin bækkenbund, så drypper det ud i trusserne - men altså fra skeden. Dette symptom kan også ses hos piger som har tendens til lidt overvægt.

En måde at afhjælpe dette på kan være at lære pige at sætte sig modsat på toilettet, så hun sidder med skrævene ben hen over toilettet med maven mod cisternen.

Hvis ovenstående råd ikke hjælper, så er det vigtigt at I rådfører jer med lægen, som så må undersøge om der kan være specielle grunde til at jeres datter fortsat sjattisser. Først når hun er 6-7 år gammel vil man begynde at gå ind og lave en mere fast plan. Indtil da så synes jeg dog at I skal forsøge ovenstående.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin