Svar: Sjat-tisser
15. maj 2007
Alder:
5 år, 3 mdr.
Kære bekymrede forældre
De fleste børn vil have en fuldt udviklet vandladningsrefleks og vil kunne holde sig tørrenår de er 3-4 år. Nogle børn har dog tendens til at være inkontinente, altså de har svært ved at holde sig tørre. Som I sikkert ved, så taler man ofte om ufrivillig natlig vandladning, men det I beskriver hos jeres datter lyder som den form for inkontinens som man kalder for Urge-inkontinen.
Der kan være forskellige årsager til at man har dette, og hos børn handler det ofte om at barnet har en overaktiv blære og disse børn tisser som regel meget hyppigt (> 7 per dag) og det er meget små mængder de tisser af gangen.
Nogle børn fortæller, at de har svært ved at mærke vandladningstrang. Dette skyldes formentlig, at blæren sender så mange signaler til hjernen, at signalerne undertrykkes. Lidt ligesom hvis man bor op af jernbanen og ikke hører togene der kører forbi.
Børn med urge-inkontinens vil ofte krydse ben og at sætte sig på hug og presse hælen mod urinrøret. Andre børn har tendens til at knibe sammen i lukkemusklen under vandladningen og dette kan ende med en stor, slap blære der tømmer sig dårligt, man kalder det for en doven blære. Disse børn får ofte blærebetændelse præcis som jeres datter.
Derudover så er det faktisk også tit sådan at børn, som har problemer med vandladningen også kan have problemer med forstoppelse og det kan nogle gange også hjælpe at have fokus på at maven generelt skal holdes igang
Det er enormt vigtigt at I ved at jeres datter ikke kan gøre for at hun har dette problem. Det er derfor rigtig synd for hende at straffe hende, det gør kun tingene værre og I må tro på at hun selv gerne vil være fri for våde bukser og at hun ikke gør det for at genere jer.
I skal fortælle hende at I nu ved at mange andre børn har det sådan og at man godt kan gøre noget ved det. At I vil lave nogle aftaler med hende om, hvordan hun kan undgå at tisse i bukserne.
En aftale kan gå ud på at man tisser på bestemte tider. Man tisser altid når man står op og før man går i seng. Man tisser inden man går ud at lege, før man spiser mad osv. Derudover så er det meget vigtigt at man bliver siddende på toilettet og forsøger at slappe af i sin blære, så man er sikker på at den bliver helt tømt. Man skal altså give sig god tid.
I skal også være opmærksom på hvordan jeres datter sidder på toilettet. De piger som har tendens til at tisse lige efter de egentlig har tisset på toilettet kan lide af det man kalder vaginaltisning. Dette skyldes at pigen under vandladning holder lårene så sammenpressede, at der løber en lille smule urin op i skeden og når pigen så har trukket bukserne op, render ud for at lege og slapper af i sin bækkenbund, så drypper det ud i trusserne - men altså fra skeden. Dette symptom kan også ses hos piger som har tendens til lidt overvægt.
En måde at afhjælpe dette på kan være at lære pige at sætte sig modsat på toilettet, så hun sidder med skrævene ben hen over toilettet med maven mod cisternen.
Hvis ovenstående råd ikke hjælper, så er det vigtigt at I rådfører jer med lægen, som så må undersøge om der kan være specielle grunde til at jeres datter fortsat sjattisser. Først når hun er 6-7 år gammel vil man begynde at gå ind og lave en mere fast plan. Indtil da så synes jeg dog at I skal forsøge ovenstående.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske