Sjat-tisser

15. maj 2007

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

Sjat-tisser

Hej Helen

Jeg har en pige på 5 år, der har været ble-fri i to år; problemet er, at hun stadig sjat-tisser i bukserne - nogle gange to-tre gange om dagen, andre gange slet ingen. Det er sjældent, at det er mere end bare i trusserne, men indimellem går det også igennem bukserne.

Det sker primært i børnehaven, at hun holder sig for længe, selvom hun godt ved, at hun ikke må holde sig; men hun gør det nu alligevel.....; men det er vel meget normalt, at hun er så optaget af at lege, at hun glemmer at løbe på toilettet, før det er for sent.

I efteråret fik hun konstateret blærebetændelse to gange på tre uger og fik medicin for det. Hun blev først tjekket igen til hendes fem års-tjek i februar, fordi jeg nævnte for vores læge, at hun sjat-tissede i bukserne, og han tjekkede hende så, og det viste sig, at hun havde blærebetændelse igen og kom på medicin. Men hvor længe hun havde gået med det på det tidspunkt, ved jeg ikke, da hun ikke havde nogle symptomer.
Hun går nu til tjek hver måned - senest 14.05.07 - og har ikke haft det siden, men det ændrer ikke på sjat-tisseriet.

Det er rimelig frustrerende - for både hende og os, og vi kan indimellem ikke bare sige: "Nå, det sker bare nogle gange", for vi føler lidt, at det er en provokation nogle gange.
Hun er nogle gange meget ked af at gøre det; men andre gange slår hun det bare selv hen og er ikke specielt påvirket af det.

Hendes børnehave er blevet gjort opmærksom på, at hun har et problem med det, og er obs på at sende hende ud at tisse nogle ekstra gange i løbet af dagen, og de går efter hende og holder øje med - uden hun ved det, at hun sætter sig op på toilettet, og det gør hun troligt hver gang. Men der er ikke nogle bestemte tidspunkter, uheldet sker på; det kan sker bare lige pludseligt; nogle gange lige efter hun har været ude og tisse.
Nogle gange virker det, som om hun er den eneste, der gør det i børnehaven, for nogle af pædagogerne ...

Annonce

... nævner det for os og virker, som om det er et stort problem for dem, og at det er noget, vi skal få styr på snarest; hvilket vi jo også gerne selv vil.

Herhjemme er vi meget opmærksomme på at sende hende ud at tisse med jævne mellemrum, og selvom hun siger, hun ikke kan, så prøver hun alligevel....de fleste gange med positivt udslag.

Hun har ingen problemer om natten, hun kan sagtens holde sig, fra hun kommer i seng, til hun står op om morgenen.

Hvad skal vi gøre? Hvordan skal vi takle det?

Vores lille lyspunkt er, at hun først starter i skole næste sommer, så vi håber og tror på, at hun/vi får styr på det inden da, men det ville da være rart, hvis det var snart...

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi nogle gange mister tålmodigheden med hende og "straffer" hende lidt; hun fik fx. selv lov til at vaske sine trusser en dag....men det, syntes hun nu, var meget sjovt; vi har også sagt, at det kunne være, hun skal have ble på igen....men det VIL hun under ingen omstændigheder, og vi har jo heller tænkt os at gøre det, det er bare ren frustration fra vores side og ikke smart at sige, det ved vi godt; men vi er efterhånden desperate for at få løst problemet - både for hendes og vores skyld.

Hun blev storesøster for to år siden, og vi vidste den gang, at der ville komme reaktioner på det, selvom hun elsker sin lillesøster og at lege og hygge med hende, hun har jo en lille tro følgesvend, der gør alt hvad hun siger og gør. Kan reaktionen på det at "miste" opmærksomhed komme til udtryk sådan her og efter så lang tid?
Udover det er der ikke sket nogle store ændringer i hendes liv, bortset fra at dagene er blevet lidt længere - hun bliver afleveret kl. 6.30-6.45 og hentet igen 15.30-15.45, da både min mand og jeg møder kl. 7.00 om morgen.

Vi håber, at du kan hjælpe os og vores store datter, da vi gerne vil have styr på tisseriet snarest.

Med venlig hilsen

To bekymrede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger