Svar: Dreng på 3½ der stadig bruger ble
10. januar 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
At barnet er renligt betyder at det har kontrol over vandladning og afføring og det er som med alt andet i barnets udvikling noget de modnes til. Børn er meget forskellige og det er søskende også! De fleste børn bliver renlige omkring 3 års alderen, men mange bliver det først langt senere.
Hvis man er hurtig og sætter sit barn på potte, når barnet bliver rød i hovedet og man kan se at der er noget på vej, ja så vil der jo være gevinst på potten; men det er ikke renlighed. Det er jo ikke barnet der siger til og fornemmer at det skal, men forældrene.
Hvis jeres dreng kan holde sig tør i 3 timer og selv viser interesse for at sidde på potte eller toilet, så kan man gøre et forsøg. Men det er et samarbejde og det lykkedes aldrig, hvis det er forældrenes ønske. Det er en urealistisk kamp.
De fleste børn vil i begyndelsen kun være renlige om dagen og fortsat bruge ble om natten. Det er helt naturligt og man skal lade det være sådan.
Det undrer mig at han er det eneste der ikke er renlig i børnehaven. Det er ikke usædvanligt at børn bruger ble i børnehavealderen. Med hensyn til at komme hjem og lege med kammerater, kan dette vel godt lade sig gøre selvom han bruger ble. Kan han holde bleen tør i 3 timer, behøver de jo heller ikke lege længere. Børn i den alder har ikke behov for at lege hele dagen. Skulle det endelig ske at han skal skiftes imens han er på besøg et andet sted, så kan det jo også godt være at det går, at en anden skifter.
Der er også den mulighed at I inviterer legekammerater hjem til jer. Hvis han gerne vil lege med de andre, så skal en ble ikke forhindre ham i det.
Med hensyn til drilleri, så tror jeg ikke at I skal spekulere i den retning. Børnehavebørn har ofte en fantastisk måde at acceptere andre på uanset forskellighed. Børn er jo meget forskellige i udviklingstrin, nogle bruger ble, andre har svært ved at tale, og atter andre har det svært motorisk. Børnene plejer at acceptere hinandens forskelligheder uden problemer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske