Svar: 3 år og ble om natten
1. februar 2007
Alder:
3 år
Kære Christina
Nej I gør betemt ikke jeres datter en bjørnetjeneste ved at lade hende have ble på om natten. Det er ikke rart at vågne op i en våd seng, så er det meget bedre at få en succesoplevelse med at vågne op med en tør ble.
Jeres datter er kun 3 år gammel og det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten. Mange børn bruger ble om natten til de er 4-5 år gamle og nogle børn bruger ble om natten helt op i skolealderen. Renlighed er noget man modnes til og det er super flot at jeres datter nu er renlig om dagen.
Hvis hun på et tidpunkt begynder at have en knastør ble om morgenen og hvis hun selv giver udtryk for at hun gerne vil prøve at sove uden ble, så kan I forsøge det. Men det er meget vigtigt at I ikke forcerer noget som hun på nuværende tidspunkt ikke er parat til.
At være renlig handler bla. om en fysiologisk udvikling. Det handler om at hormonerne skal fungerer, at jeres datter skal registrere en fyldt blære og gå på toilettet selvom det er nat osv. Det er ikke noget der sker lige fra den ene dag til den anden og det tager tid. I kan således ikke på nuværende tidspunkt lære hende at være renlig om natten - hendes krop skal også have lov til at følge med og hun skal være parat.
Så bibehold I roligt bleen og se hvad der sker, når hun bliver lidt ældre:o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske