Svar: Begyndt med potte
10. december 2006
Alder:
22 mdr.
Kære Mette
Dejligt at høre at Lucia har det så godt og rigtigt er begyndt at rende rundt, snakke osv.
At blive renlig er en proces og noget man modnes til. Det ses ofte at børn på omkring 2 år begynder at interessere sig for potten og det at sidde der, men det er som du beskriver det mere en leg og lykkes det at komme af med noget, så er det enten fordi man er heldig lige at ramme det rigtige tidspunkt eller fordi barnet har siddet der rigtigt længe.
Det er meget vigtigt at man ikke forcerer noget og et tegn til at barnet er klar til renlighed er faktisk at barnet er i stand til at holde sig tør i 3 timer. Derudover så er det bedste tegn til samarbejde at barnet selv meddeler at nu vil det ikke bruge ble mere.
Ofte er sommerperioden, hvor barnet har mulighed for at gå uden ble, et godt tidspunkt at øve lidt renlighed. Det at bleen tages af, giver barnet en fornemmelse af, hvad det drejer sig om - Lucia opdager ligepludselig at hun faktisk tisser og får en anden opmærksomhed på det.
I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.
Som regel bliver børn renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.
Som I beskriver Lucia, så er hun slet ikke der endnu. For hende er det en leg og det skal det have lov til at være. Hun bruger jer som rollemodeller og prøver at gøre det hun ser at I gør - uden egentlig at vide, hvad det drejer sig om. Fuldstændig på samme måde som hvis I leger med køkken og hun prøver at røre i en skål fordi det har hun set at mor gør.
Så lige nu tænker jeg at I skal prøve at gøre det til en leg - ikke at I skal lege 'vi tisser' i timevis, men jeg tror ikke hun er klar til renlighed endnu og pas på ikke at forvente for meget af hende. De fleste børn er 3 år inden de begynder at blive renlige, så måske kan I forsøge til sommer :o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske