Svar: Begyndt med potte

10. december 2006

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mette

Dejligt at høre at Lucia har det så godt og rigtigt er begyndt at rende rundt, snakke osv.

At blive renlig er en proces og noget man modnes til. Det ses ofte at børn på omkring 2 år begynder at interessere sig for potten og det at sidde der, men det er som du beskriver det mere en leg og lykkes det at komme af med noget, så er det enten fordi man er heldig lige at ramme det rigtige tidspunkt eller fordi barnet har siddet der rigtigt længe.

Det er meget vigtigt at man ikke forcerer noget og et tegn til at barnet er klar til renlighed er faktisk at barnet er i stand til at holde sig tør i 3 timer. Derudover så er det bedste tegn til samarbejde at barnet selv meddeler at nu vil det ikke bruge ble mere.

Ofte er sommerperioden, hvor barnet har mulighed for at gå uden ble, et godt tidspunkt at øve lidt renlighed. Det at bleen tages af, giver barnet en fornemmelse af, hvad det drejer sig om - Lucia opdager ligepludselig at hun faktisk tisser og får en anden opmærksomhed på det.

I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at ...

Annonce

... få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.

Som regel bliver børn renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som I beskriver Lucia, så er hun slet ikke der endnu. For hende er det en leg og det skal det have lov til at være. Hun bruger jer som rollemodeller og prøver at gøre det hun ser at I gør - uden egentlig at vide, hvad det drejer sig om. Fuldstændig på samme måde som hvis I leger med køkken og hun prøver at røre i en skål fordi det har hun set at mor gør.

Så lige nu tænker jeg at I skal prøve at gøre det til en leg - ikke at I skal lege 'vi tisser' i timevis, men jeg tror ikke hun er klar til renlighed endnu og pas på ikke at forvente for meget af hende. De fleste børn er 3 år inden de begynder at blive renlige, så måske kan I forsøge til sommer :o)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder