Vil helst kun spise dessert

10. december 2006

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Vil helst kun spise dessert

Kære Helen

Jeg har lige skrevet til dig om en ting, og her kommer så et spørgsmål om noget helt andet.

Som sagt er Lucia nu 22 måneder, og en glad og sjov unge, der udvikler sig helt normalt – så vidt jeg ved...:-) Du husker måske, at hun altid har været svær at få til at spise, og det har ikke ændret sig synderligt. Hun spiser tydeligvis det, hun har brug for, men det er ikke ret meget, nogle gange er det bogstavelig talt ingenting. Jeg tror, at det keder hende lidt at spise, og derfor undgår hun det mest muligt. Det gør som regel ingen forskel om hun spiser sammen med os eller alene. Hun spiser samme mængde uanset hvad...

Men nu hvor hun er blevet så meget mere bevidst, har jeg hende også mistænkt for at ”snyde” lidt. Hun spiser til dagligt (dvs. hverdage) i vuggestuen uden problemer (der spiser hun rub og stub...!). Der får de to retter mad og derefter noget dessert, som regel frugt eller yoghurt. Herhjemme spiser hun næsten altid alene (de spanske spisetider indretter sig desværre ikke efter små børn...), og får en ret mad og en børneyoghurt til dessert.

Hun elsker sin yoghurt og generelt elsker hun søde sager af enhver art, det være sig slik (sundt som usundt), chokolade, kage, etc. Da hun i en periode ofte næsten ikke spiste aftensmad, gav jeg hende tit en kiks eller to efter aftensmaden, så hun da i det mindste spiste et eller andet. Når alt andet svigter, vil hun altid spise kiks...:-)

Men på det seneste synes jeg, at jeg kan fornemme, at hun er bevidst om, at når hun har spist hovedretten, så kommer der noget god dessert. Jeg synes tit jeg er ude for, at hun, efter at have spist en smule ”rigtig” mad, skubber den væk – vel vidende, at jeg altid accepterer den mængde mad hun vælger at spise, ...

Annonce

... uanset hvor lille den er – og beder om sin yoghurt.

Nogle gange sker dette allerede efter to eller tre bidder til trods for, at der ikke er nogen grund til, at hun ikke skulle kunne spise (ind imellem får vi overdrevet mellemmaden om eftermiddagen, med manglende spisning af aftensmad til følge...). og hvis jeg så giver hende hendes yoghurt, så kan hun godt finde på at bede om en kiks (og gerne flere) bagefter. Her bliver jeg så lidt bestemt, for jeg mener, at hvis hun er sulten, så kunne hun have spist sin mad, og ikke kiks og yoghurt.

Jeg gemmer tit hendes rester og tilbyder hende dem igen efter yoghurten, og nogle gange ryger der da også et par bidder ned, men sjældent noget stort...

Jeg ved ikke om jeg overdriver min tro på hendes evner til at sno os, og jeg bare skal lade hende spise yoghurt og kiks som hun vil (forsøger at holde disse sager så sunde og sukkerfri som muligt...), så længe hun har spist et par bidder ”rigtig” mad (jeg giver hende ikke dessert, hvis hun intet spiser – med mindre, selvfølgelig, det skyldes sygdom).

Jeg er overbevist om, at hun nok skal få det, hun har behov for, så jeg er egentlig ikke bange for at komme til at lægge hende sulten i seng. Jeg er mere bange for, at jeg forsøger at lære hende noget, som hun egentlig er for lille til at forstå. Forstår du hvor jeg vil hen?

Jeg har overvejet om jeg helt skal droppe dessert-konceptet, for det er jo ikke nødvendigt, men jeg kan godt lide, at hun spiser den yoghurt som en del af hendes daglige mælkeindtag – der nok ikke er helt så stort, som jeg kunne ønske.

Jeg håber, at du kan hjælpe mig med nogle overvejelser på området, for jeg er virkelig meget i tvivl om, hvordan jeg skal reagere på hendes ønske...

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla