Svar: Femårig begyndt at tisse i bukser og seng

6. september 2006

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej Neel

Dejligt at høre fra dig. Det er langt tid siden.

Der kan sagtens være en fysiologisk årsag til at Teo har svært ved at holde sig tør. 10-15% af alle børn har ufrivillig natlig vandladning i 6-7 års alderen og de fleste bliver renlige uden behandling.

Man mener det er arveligt, således at hvis du eller din mand har været "vådliggere", så er sandsynligheden for at barnet bliver det større.

Man mener at årsagen er at nogle børn producerer mere urin om natten, fordi de mangler det hormon som hedder ADH - anti diuretisk hormon, som hæmmer urinproduktionen under søvn.

Hvis din dreng selv er ked af det og synes det er et problem, så vil jeg foreslå dig at følge ham på toilettet, når du går i seng, i håb om at blæren så kan rumme mængden af urin indtil morgenstunden.

Hvis din dreng ikke selv er motiveret, så skal du give ham ble på og lade det være en helt naturlig del af jeres hverdag. Du skal ikke begynde at stille krav, som han ikke kan honorere. Du skal derfor ikke tage bleen af ham, hvis det er et nederlag for ham. Det er bedre med en succes,- at bleen er tør.

Med hensyn til renlighed om dagen, så lyder det som om han har for travlt til at gå på toilettet. Jeg synes ...

Annonce

... ikke du skal spørge ham om han skal tisse, men i stedet sige at han skal gå ud at tisse nu. Det vil være en rigtig god idé med faste toilettider, således at han f.eks. altid tisse inden I skal spise, før han går ud at leger, når han har sovet, inden I skal ud at handle osv.

Han skal altså ikke spørg es og skal ikke selv tage stilling, du skal bare stille og roligt sige til ham at han lige skal gå ud at tisse før han f.eks. går ud at lege.

Du kan på nettet finde forskellige sider om ufrivillig vandladning hos børn og der er også forskellige steder man kan ringe til og få råd og vejledning. Men det kræver naturligvis at du kan ringe til Danmark.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Da din dreng nu er næsten 5 år gammel og tilsyneladende har været renlig, så ville det være relevant at drøfte det med en læge. Hvis det er et problem, som man rent faktisk kan gøre noget ved, så er det jo vigtigt at gøre det så tidligt som muligt. Det at tisse i bukserne vil jo også kunne påvirke din dreng psykisk.

Måske har din dreng en urinvejsinfektion og det kan jo meget let behandles. Børn med urinvejsinfektioner er ofte urininkontinente. Så hvis faste tider ikke hjælper, så synes jeg I skal drøfte det med lægen.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder