Svar: Femårig begyndt at tisse i bukser og seng
6. september 2006
Alder:
5 år, 6 mdr.
Hej Neel
Dejligt at høre fra dig. Det er langt tid siden.
Der kan sagtens være en fysiologisk årsag til at Teo har svært ved at holde sig tør. 10-15% af alle børn har ufrivillig natlig vandladning i 6-7 års alderen og de fleste bliver renlige uden behandling.
Man mener det er arveligt, således at hvis du eller din mand har været "vådliggere", så er sandsynligheden for at barnet bliver det større.
Man mener at årsagen er at nogle børn producerer mere urin om natten, fordi de mangler det hormon som hedder ADH - anti diuretisk hormon, som hæmmer urinproduktionen under søvn.
Hvis din dreng selv er ked af det og synes det er et problem, så vil jeg foreslå dig at følge ham på toilettet, når du går i seng, i håb om at blæren så kan rumme mængden af urin indtil morgenstunden.
Hvis din dreng ikke selv er motiveret, så skal du give ham ble på og lade det være en helt naturlig del af jeres hverdag. Du skal ikke begynde at stille krav, som han ikke kan honorere. Du skal derfor ikke tage bleen af ham, hvis det er et nederlag for ham. Det er bedre med en succes,- at bleen er tør.
Med hensyn til renlighed om dagen, så lyder det som om han har for travlt til at gå på toilettet. Jeg synes ikke du skal spørge ham om han skal tisse, men i stedet sige at han skal gå ud at tisse nu. Det vil være en rigtig god idé med faste toilettider, således at han f.eks. altid tisse inden I skal spise, før han går ud at leger, når han har sovet, inden I skal ud at handle osv.
Han skal altså ikke spørg es og skal ikke selv tage stilling, du skal bare stille og roligt sige til ham at han lige skal gå ud at tisse før han f.eks. går ud at lege.
Du kan på nettet finde forskellige sider om ufrivillig vandladning hos børn og der er også forskellige steder man kan ringe til og få råd og vejledning. Men det kræver naturligvis at du kan ringe til Danmark.
Da din dreng nu er næsten 5 år gammel og tilsyneladende har været renlig, så ville det være relevant at drøfte det med en læge. Hvis det er et problem, som man rent faktisk kan gøre noget ved, så er det jo vigtigt at gøre det så tidligt som muligt. Det at tisse i bukserne vil jo også kunne påvirke din dreng psykisk.
Måske har din dreng en urinvejsinfektion og det kan jo meget let behandles. Børn med urinvejsinfektioner er ofte urininkontinente. Så hvis faste tider ikke hjælper, så synes jeg I skal drøfte det med lægen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske