Brev:
Femårig begyndt at tisse i bukser og seng
6. september 2006
Alder:
5 år, 6 mdr.
Femårig begyndt at tisse i bukser og seng
Kære Helen
Teo bliver snart 5 et halvt og er begyndt at tisse i bukserne og i sengen. Det gjorde han også sidste år, da sommerferien lige var begyndt (jeg tilskrev det omvæltningerne fra hverdagsliv til ferieliv), og da holdt det hurtigt op igen.
Vi begyndte at vække ham ved midnat og tage ham på wc og huskede ham på det i løbet af dagen. Så gik det over.
Nu er det her igen. Det har været her hele sommeren, både før og under og efter ferien. Det er værst om dagen, han glemmer (virker det som) at gå på wc, når han leger, og hvis vi spørger, om han ikke skal tisse, siger han nej, og to minutter efter har han måske tisset i bukserne.
Det er, som om han enten ikke har tid til at gå på wc, eller som om han måske ikke kan mærke, at han skal? Hans svar divergerer.
Han er et meget følsomt og ansvarsbevidst barn, der reagerer stærkt på ydre forandringer og stemninger. Men der har bare ikke været nogen ydre forandringer eller stemninger, ingen giftermål eller skilsmisser, ingen dødsfald eller fødsler, ingen flytninger eller jobskift, så jeg kan ikke forbinde det med noget ydre.
Kan der være fysiologiske årsager til det? Hvad kan man gøre?
Lillebror er knap 2, og der er ingen, der taler om hans pottetræning eller noget endnu, så det er heller ikke det. Teo holdt selv uproblematisk op med at bruge ble om dagen lige før 3-års fødselsdagen og holdt op med natble et halvt års tid senere.
Hvad kan vi gøre?
Venligst
Neel
Kroatien