Femårig begyndt at tisse i bukser og seng

6. september 2006

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Femårig begyndt at tisse i bukser og seng

Kære Helen

Teo bliver snart 5 et halvt og er begyndt at tisse i bukserne og i sengen. Det gjorde han også sidste år, da sommerferien lige var begyndt (jeg tilskrev det omvæltningerne fra hverdagsliv til ferieliv), og da holdt det hurtigt op igen.

Vi begyndte at vække ham ved midnat og tage ham på wc og huskede ham på det i løbet af dagen. Så gik det over.
Nu er det her igen. Det har været her hele sommeren, både før og under og efter ferien. Det er værst om dagen, han glemmer (virker det som) at gå på wc, når han leger, og hvis vi spørger, om han ikke skal tisse, siger han nej, og to minutter efter har han måske tisset i bukserne.

Det er, som om han enten ikke har tid til at gå på wc, eller som om han måske ...

Annonce

... ikke kan mærke, at han skal? Hans svar divergerer.

Han er et meget følsomt og ansvarsbevidst barn, der reagerer stærkt på ydre forandringer og stemninger. Men der har bare ikke været nogen ydre forandringer eller stemninger, ingen giftermål eller skilsmisser, ingen dødsfald eller fødsler, ingen flytninger eller jobskift, så jeg kan ikke forbinde det med noget ydre.

Kan der være fysiologiske årsager til det? Hvad kan man gøre?
Lillebror er knap 2, og der er ingen, der taler om hans pottetræning eller noget endnu, så det er heller ikke det. Teo holdt selv uproblematisk op med at bruge ble om dagen lige før 3-års fødselsdagen og holdt op med natble et halvt års tid senere.

Hvad kan vi gøre?

Venligst
Neel
Kroatien

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie