Svar: Pottetræning for en 2-årig
15. juli 2006
Alder:
2 år
Kære Camilla
At blive renlig er en proces og det er således noget jeres datter modnes til. For at være renlig, skal barnet have kontrol over vandladning og afføring. Det vil sige at man skal kunne fornemme at nu skal man tisse og så "klemme sammen" og nå at sige til eller sætte sig på potten. Først hvis barnet efter tre timer stadig har en tør ble, kan man begynde at forsøge. Men hvorvidt man skal forsøge, afhænger også af om barnet har lyst til det.
De fleste børn er over tre år, før de kan kontrollere deres vandladning og afføring og ofte bliver børnene først renlige om dagen og så efterhånden også om natten. Den bedste måde at begynde samarbejdet på er, hvis barnet selv kommer og meddeler at det ikke længere vil bruge ble.
I begyndelsen vil barnet komme og meddele at det har lavet i bleen, eller det vil søge om bag en stol eller lignende for at lave i bleen. Det er egenlig et godt tegn, idet det viser at barnet er ved at være bevidst om det. Herefter meddeler børnene ofte, at nu gør gør de det og til sidst lykkes det at sige til inden.
Der skal altid være plads til små uheld og den tid der går, fra barnet mærker at nu skal det, til det kommer, er meget kort. At rende med bar numse kan være en udmærket idé, idet det kan være med til at bevidstgøre barnet om at det f.eks. tisser. Som med jeres datter, som pludselig opdager det der varme vand som løber. Det kan hun ikke lide og det er normalt. På nuværende tidspunkt har hun netop ikke fundet ud af at stoppe det, hun kan ikke kontrollere det.
Det lyder som om at jeres datter ikke helt har fundet ud af hvad det hele handler om, hun er ikke der endnu og at hun tørrer sig og vil rejse sig fra potten hele tiden, ser jeg som et tegn på dette.
Det er en lang proces og det tager tid. Mit råd er derfor at I venter med at satse på renlighed før til næste sommer. I må naturligvis gerne sætte hende på potte, hvis hun har lyst, men lad hende selv bestemme farten.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske