Svar: Pottetræning for en 2-årig

15. juli 2006

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Camilla

At blive renlig er en proces og det er således noget jeres datter modnes til. For at være renlig, skal barnet have kontrol over vandladning og afføring. Det vil sige at man skal kunne fornemme at nu skal man tisse og så "klemme sammen" og nå at sige til eller sætte sig på potten. Først hvis barnet efter tre timer stadig har en tør ble, kan man begynde at forsøge. Men hvorvidt man skal forsøge, afhænger også af om barnet har lyst til det.

De fleste børn er over tre år, før de kan kontrollere deres vandladning og afføring og ofte bliver børnene først renlige om dagen og så efterhånden også om natten. Den bedste måde at begynde samarbejdet på er, hvis barnet selv kommer og meddeler at det ikke længere vil bruge ble.

I begyndelsen vil barnet komme og meddele at det har lavet i bleen, eller det vil søge om bag en stol eller lignende for at lave i bleen. Det er egenlig et godt tegn, idet det viser at barnet er ved at være bevidst om det. Herefter meddeler ...

Annonce

... børnene ofte, at nu gør gør de det og til sidst lykkes det at sige til inden.

Der skal altid være plads til små uheld og den tid der går, fra barnet mærker at nu skal det, til det kommer, er meget kort. At rende med bar numse kan være en udmærket idé, idet det kan være med til at bevidstgøre barnet om at det f.eks. tisser. Som med jeres datter, som pludselig opdager det der varme vand som løber. Det kan hun ikke lide og det er normalt. På nuværende tidspunkt har hun netop ikke fundet ud af at stoppe det, hun kan ikke kontrollere det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder som om at jeres datter ikke helt har fundet ud af hvad det hele handler om, hun er ikke der endnu og at hun tørrer sig og vil rejse sig fra potten hele tiden, ser jeg som et tegn på dette.

Det er en lang proces og det tager tid. Mit råd er derfor at I venter med at satse på renlighed før til næste sommer. I må naturligvis gerne sætte hende på potte, hvis hun har lyst, men lad hende selv bestemme farten.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor