Svar: Renlig hjemme - men ikke i børnehaven

10. juli 2006

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære H.J.

Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at der ligger flere ting til grund for jeres frustrationer omkring institutionen og samarbejdet med pædagogerne. En sag har jo altid flere sider og det er derfor meget svært for mig at rådgive jer via email, da jeg ikke kender jer og jeres lille dreng. Men lige omkring renlighed vil jeg gerne knytte mine kommentarer:o)

Du skriver "For ca. 4 måneder siden besluttede vi at han skulle smide bleen (det var lidt sent ift. hvad vi ønskede, men nu blev det sådan)". Det kan godt være en skrivemåde, men jeg bliver i tvivl og derfor er jeg nødt til at stille spørgsmålstegn ved det.

Det er sådan at det at blive renlig er en proces som man modnes til. Det er uhyre vigtigt at det sker i et samarbejde, således at både barnet og forældrene har lyst til at arbejde på renlighed. Ofte er det bedste samarbejde, hvis barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil af med bleen, eller har lyst til at prøve at sidde på toilettet.

Som du skriver det, så lyder det som en beslutning som I forældre har taget - I besluttede, I ønskede. Det er flot at han holder sig renlig hjemme, men måske er reaktionen i børnehaven sammenhængende med at han måske endnu ikke er helt parat?

Hvis man forventer for meget af børn, så sker der nogle gange det at de "gør sig mindre" end de egentlig er. Reaktionen i børnehaven kunne lyde som dette. Vær derfor opmærksom på om det er for stort et pres der ligger på jeres søn.

Når det er sagt, så burde pædagogerne i institutionen også være opmærksomme på dette og umiddelbart tænker jeg at man ikke kan forvente at en dreng på 3 år, ...

Annonce

... som netop er igang med at øve sig i renlighed, selv vil sige til, når han skal på toilettet. Han er stadig så lille at han bliver opslugt af sin leg og derfor synes jeg ikke man skal spørge "skal du tisse", for så bliver man mødt af et nej". I stedet bør man som voksne tage det valg og sige "kom vi skal lige ud og tisse nu, inden vi går på legepladsen og leger", eller "kom du skal lige ud på toilettet inden vi kører" osv. Der skal ikke stilles spørgsmål, det er en fast rutine.

Hvad ligger der i at være bange for sin egen afføring? Ingen børn synes vel det er rart at blive konfronteret med afføring i bukserne og de fleste vil vel vægre sig ved dette. Især fordi børn jo gerne vil gøre det, de ved gør forældrene glade og her er netop noget, hvor han bliver konfronteret med noget, som han ved I ikke synes om!?

Med hensyn til ble, så har jeg den holdning at det er bedre med en tør ble og en succesoplevelse med dette, fremfor et nederlag og våde bukser. Jeg er derfor ikke imod at give børn ble på, tværtimod. Det er kun hvis børnene direkte giver udtryk for at de ikke vil have den ble på, at man bør støtte dem i den beslutning, men så er samarbejdet også klart.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er synd at I er kommet skævt ind på hinanden i institutionen og jeg synes som sagt at jeg kan fornemme at der ligger flere ting bag. Jeg synes dog I skal bede om at få et møde med lederen og pædagogen fra stuen og her have en samtale omkring jeres dreng og hvordan I alle støtter ham bedst. Vær åbne og ærlige og fortæl at I faktisk overvejer at flytte ham og hvorfor.

Håber mine tanker kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger