Brev:
Renlig hjemme - men ikke i børnehaven
10. juli 2006
Alder:
3 år, 6 mdr.
Renlig hjemme - men ikke i børnehaven
Hej
Vi har et problem, som vi slet ikke ved, hvordan vi skal få løst. Det drejer sig om vores søn på 3½ år.
For ca. 4 måneder siden besluttede vi at han skulle smide bleen (det var lidt sent ift. hvad vi ønskede, men nu blev det sådan). Det skal siges, at han er en meget opvakt samt meget stædig lille gut!
Det gik fint med fire 'uheld' den første dag og kun ét den anden dag. Siden da har der været omkring 4-5 uheld derhjemme (han siger til, når han skal på toilettet - lige meget om vi er derhjemme eller på besøg eller i skoven/byen/Tivoli mv.)!
Mht. 'det store' har vi en foreløbig aftale om, at han siger til, så får han ble på og går ud på toilettet og gør det. Han bruger stadig ble om natten.
Problemet er i børnehaven! Dér er han stadig ikke renlig overhovedet - han har hver dag tisset og/eller lavet pølser i bukserne minimum 1 gang og nogle gang 2 eller 3 gange på en dag. Han er i børnehaven fra ca. kl. 8.30 til 16.00. Han VIL ikke på toilettet derovre, og han VIL ikke sige til til pædagogerne (siger de).
Vi prøver hver dag stille og roligt at sige, at han skal huske at sige til derovre - og ingen bliver sure på ham (ihvertfald ikke min mand og jeg). Men vi er meget frustrerede over det - på hans vegne!
Jeg synes det er synd, at han kommer hjem og lugter af tis. Eller at pædagogerne siger til mig, at han er bange for sin egen afføring, når de viser ham den (når han har lavet i bukserne). Og jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre, for pædagogerne er lidt svære at kommunikere med. De foreslog at give ham ble på derovre, men det synes jeg ikke. For så bliver han måske for alvor forvirret.
Jeg er også nervøs for at blive sur på pædagogerne fordi de ikke tager problemet alvorligt eller ikke gør nok for ham - for jeg har før prøvet at tale med dem om problemer, hvor de bare blev fornærmede og lukkede af!
Jeg tror selv, det er en form for usikkerhed fra min søns side - eller nærmere utryghed - der bunder i en stor udskiftning blandt pædagogerne, og ingen han kan knytte sig tæt til. Han er ked af det om morgnen når jeg afleverer ham.
Hvad skal vi dog gøre? Vi er næsten ude i at han skal skifte børnehave, men det synes vi også er synd for ham - og det hjælper sandsynligvis ikke. Er det os, der er galt på den? Skal vi bare have mere tålmodighed?
Håber meget, du kan guide os i en eller anden retning, for vi ved hverken ud eller ind.
Mange hilsner fra
H.J.